۱۳۸۸ خرداد ۱۷, یکشنبه

ی – علایم ترک مواد افیونی :
علایم ترک در کسانی به وجود می اید که یک تا دو هفته به طور مستمر از مواد افیونی استفاده کرده باشند . این علایم شش تا هشت ساعت پس از اخرین مصرف ظاهر می شوند ، معمولا روز دوم یا سوم به اوج شدت می رسند و هفت تا یازده روز بعد از ترک فروکش می کنند .
این علایم عبارتند:
از اشک ریزش ، ابریزش بینی ، تعریق ، و خمیازه کشیدن (این حالت ها هشت تا ده ساعت پس از قطع مصرف بروز می کند) .
1- بی قراری ، تحریک پذیری ، افسردگی ، بی خوابی و پرش عظلانی (تشنج) کرامپ عظلانی ، درد استخوانی ، وکشیده شدن عضلات .
2- دل پیچه و اسهال .
3- سیخ شدن موهای بدن .
4- سکسکه و عطسه .
5- اتساع مردمک ها (که این حالت نور افتاب چشم بیمار را ازار می دهد که باید برای درمان آن از عینک آفتابی استفاده کرد .)
6- بی نظمی درجه حرارت بدن (تب ، کاهش دمای بدن واحساس سرما ولرز) در ضمن این حالت ممکن است 26تا30 هفته طول بکشد .
7- تمایل شدید به مصرف مجدد Craving .
علایم فوق پس از چند روز فروکش می کنند ، اما بی قراری ، تحریک پذیری ، پرخاشگری ، اختلال خواب ، افسردگی و بخصوص اشتیاق برای مصرف مجدد مواد افیونی تا ماه ها پس از ترک ممکن است باقی بمانند . به خاطر همین است که درمان اعتیاد طولانی مدت است ، و بیمار در این مدت باید با پزشک ارتباط داشته باشد.
تریاک خام
گیاه خشخاش از نظر گیاه شناسی در کلاس پاپاور سمنیفرم دسته بندی شده است گیا هان ای دسته نام خود را از کلمه لاتین پاپی که به معنی خواب آور است. گرفته اند. اولین بار در 1753 لینائوس پدر دانش گیاه شناسی، در کتابش بنام جنراپلانتاریوم این گناه را با قواعد آن روز ده بندی کرد. لینائوس مانند دانشمندان معاصر خود؛ از خواص این گیاه آگاهی داشته است.
این گیاه دارای تاریخچه مبهمی است . گروهی از محقیقن کشاورزی معتقدند که این گیاه بطور طبیعی تکامل یافته است . بعضی را عقیده بر این است که انسان با انتخاب و پرورش نوع خوب آن باعث تکامل این گیاه بصورت امروزی آن شده است. عده ای نیز بر این باورن که تغییر شرایط آب و هوا در ارتفاعاتی که این گیاه می روید. باعث گیاهان در شرایط معینی حالتی بخصوص پیدا می کنند . یک نمونه آن درخت یا درختچه کینس است که در ارتفاع ، مقدارآب ، حرارت و دیگر شرایط محیط در محصول آن اثر می گذارند . ولی تا کنون علل خشخاش بطور یقین معلوم نشده است.
گرچه هنوز دلیل قاطعی در دست نیست. ولی چنین به نظر می رسد که پاپاور سمنیفرم یا بطور طبیعی تکامل پیدا کرده و یا از خشخاش پاپاور ستیگرم که دارای کمی تریاک است و و در سواحل دریای مدیترانه بطور طبیعی می روید. تولد یافته باشد. همچنین احتمال دارد که خشخشهای محلی آسیای ، صغیر ، اجداد این گیاه باشند. )
برای بسیاری از مردم که در کشت خشخاش دخالتی ندارند، گل خشخاش گلی زینتی است. با یک زیبائی لطیف و شکوفه های قرمز مخملی ، که به حال وحشی در مزاع گندم میروید.
تخم خشخاش ، که کوچکتر از ته سنجاق است . به طور طبیعی توسط باد پراکنده می شود. زارعین آنها را برای کشت ، در زمین شخم زده به طور مخصوصی می پاشند . زمان تخم پاشی بستگی به شرایط آب و هوایی محلی و همچنین شرایط فصلی دارد. در بعضی از مناطق می توان سالی 3 و حتی 4 بار محصول برداشت . حدود یک کیلو تخم برای یک هکتار زمین کافی است تخم خشخاش در رنگهای سفید ، زرد ، قهوه ای ، خاکستری و سیاه دیده می شود. رنگ تخم تعیین کننده رنگ شکوفه های آینده آن نیست . محصولات دیگری چون نخود سبز ، لوبیا و یا توتون را می توان در کنار این گیاه کاشت ، این محصولات مزاحم رشد گیاه نمی شوند و زارع می تواند استفاده بیشتری از همان مقدار زمین بدست آورد.
تخمها در شرایط گرم و خاک مرطوب، سبز می شوند و در شش هفته گیاه بصورت یک بوته کلم جوان ظاهر می شود. رنگ برگها سبز و سبز مایل به خاکستری است . در هفته هشتم گیاه به حدود 60 سانتی متر می رسد شاخه اصلی ، که قسمت فوقانی آنرا ساقه اصلی می گویند ، بدون برگ است . در قسمت پائین شاخه اصلی ، آن جائی که برگها به شاخه اصلی پیوسته اند ، ساقه های فرعی که جوانه خوانده می شوند، می رویند. به استثنای شاخه اصلی ، ساقه ها را موهای گیاهی می پوشاند. لاندی گیاه پس از رشد کامل به 90 تا 150 سانتی متر می رسد برگها دوکی شکل ، به طول 10 تا 40 سانتیمتر و دارای لبه های دندانه دار هستند. شاخه اصلی و هریک از ساقه ها ، به یک عنچه منتهی می شوند هم زمان با رشد گیاه، انتها ساقه ها و جوانه ها بلند و دولا می شوند . وبصورت یک قلاب در می آیند، در این زمان غنچه ها وارونه و به طرف زمین قرار می گیرند . ادامه رشد باعث می شود تا ساقه ها راست شوند. و غنچه ها وارونه و به طرف زمین قرار می گیرند . ادامه رشد باعث می شود تا ساقه ها راست شوند و غنچه ها وارونه وبه طرف زمین قرار می گیرند ادامه رشد باعث می شود تا ساقه ها راست شوند و غنچه ها به سوی بالا بایستند. در مدت دو روز بعد از آن ، کاسبرگ ها که همرنگ برگ ها هستند باز، و گلها نیز شکفته می شوند در شرایط خوب ، شکوفه ها نود روز پس از بذر افشانی باز می شوند.
در وهله نخست چنین به نظر می رسد که غنچه ها مچاله شده اند ، ولی به زودی گلبرگها باز و صاف می شوند . رنگ گل خشخاش تریاک معمولاً سفید است، ولی رنگ های صورتی ، قرمز سیر ،، ارغوانی و غیره نیز فراوان دیده می شنود . گلها به هر رنگ که باشند ، پایه گلبرگ ها پر رنگ تر از قسمتهای انتهائی آنهاست. درون گل، حلق های از گرده در قسمت بالائی آنچه که در آینده به صورت کپسول در خواهد آمد، دیده می شود.

علل و عوامل گرایش به اعتیاد
در این قسمت به علل و عواملی که سبب گرایش جوانان به مواد مخدر می شوند، می پردازیم که عبارتند از :
1- عوامل اجتماعی و زیستی
2- عوامل روانی
3- عوامل طبیعی یا بیولوژیکی
که به اختصار به شرح هر یک از آنان می پردازیم.
1- عوامل اجتماعی و زیستی
الف – عوامل تربیتی و آموزشی
خانواده: ناسازگاری ها و اختلافات خانوادگی ؛ نا به سامانی و گسیختگی خانواده ، کمبودهای عاطفی ، اعتیاد افراد خانواده ، بی سوادی و نا آگاهی والدین نسبت به عدم وجود مدیریت درست گروه همسالان ، معاشرت با رفقای معتاد و منحرف
رسانه های گروهی : عدم وجود برنامه ها و کتب و مجلات آموزشی و یا برعکس وجود فیلم یا برنامه هایی که می تواند برای نوجوانان منحرف کننده باشد.
اوقات فراغت: عدم وجود یا کمبود امکانات و تجهیزات کافی برای گذراندن اوقات فراغت به طور سالم و یا برعکس ، وجود تفریحات ناسالم
فساد اجتماعی : در دسترس بودن مواد مخدر ، تجمل پرستی ، رقابت های بیهوده
ب- عوامل اقتصادی :
فقر: تورم ، گرسنگی ، گدایی و ولگردی
مهاجرت : آوارگی ، تضاد وتعارض فرهنگی
بیکاری
سود جویی : از طریق تهیه و فروش مواد مخدر
- عوامل سیاسی
- جنگ : آوردگی و بی خانمانی ناشی از جنگ
- سیاست : سیاست استعماری دولت های خارجی و سرمایه داران بزرگ بین المللی
- ت- عوامل فرهنگی:
- بی سوادی یا کم سوادی
- عدم آگاهی به مضرات مواد مخدر
- فقدان احساس مسئولیت
2- عوامل روانی
الف – عوامل روان پزشکی
انواع افسردگی
انحرافات جنسی
ب- عوامل روانشناسی
ناپایداری عاطفی ، اضطراب و بی قراری
عدم اعتماد به محیط و آینده ، احساس عدم توانایی
عقده حقارت ، عدم رشد شخصیتی
3- عوامل طبیعی (بیولوژیکی
عوامل فیزیکی
وجود بیماری و درمان سرخود
نقص جسمی
علل اعتیاد
محققین پس از بررسی و مطالعات زیاد دریافتند که تنها یک عامل موجب بوجود آمدن اعتیاد نیست بلکه عوامل متعددی باعث اعتیاد می شوند .بطور مثال در جوانی عامل عمده ای ایکه جوانان را به اعتیاد می کشد سرخوردگی فرد از اجتماع است « زور گویی – ناروائیهائیکه درباره فرد در اجتماع به عمل می آید و شخص قادر به قبول و تحمل آنها نیست » لذا برای خلاص از احساس ناراحت کننده خود به مواد مخدر پناه می برد. همچنین عدم موفقیت و ناکامی در کار و یا در تحصیلات عامل دیگری برای مصرف مواد مخدر است.
بنظر یکی از محققین مصرف مواد مخدر یعنی فرار آنی و موقّتی از مشکلات لذا نباید تسلیم مشکلات شد ، باید با آن مبارزه نمود. یکی از محققین می نویسد.
عوامل اعتیاد عبارتند از :
1- فردی : عقب ماندگی و محرومیتها ، بلهوسی ، کنجکاوی فرد در مورد مواد مخدر بیکاری ؛ اجتماعی بودن، خودنمائی ، بی سوادی و بی اطلاعی از تاثیر و عواقب مواد مخدر ، کمبود محبت مخصوصاً در دوران بچگی ، شب زنده دریهای کاری ، عیش و نوش و خوش گذارنی ، احساس گناه از اعمال خود.
2- اجتماعی : در دسترس بودن مواد مخدر ، فقر ، مهاجرتها ، تنهایی ، زورگویی و ناروائی و نابرابری در اجتماعی که زندگی می کند.
3- سیاسی : سیاست های ممالک استعمار گر به مردم کشورهای عقب مانده ، جنگ و آوارگی
4- خانوادگی : اختلافات خانوادگی ( که گویند پیوند دوستی سست با خانواده موجب پیوند دوستی محکم با مواد مخدر می شود.) طلاق ، زندگی نوجوانان با نامادری یا ناپدری ، از بین رفتن احترامات و ارزشهای خانوادگی ، سخت گیریها و تنبیهات بدنی ، ملامت و سرزنشهای زیاد و مدوام ؛ منحرف بودن پدر و مادر از اصول اخلاقی ، اعتیاد یکی از اعضاء خانواده بی سوادی و نادانی ، فقدان احساس مسئوولیت در مقابل خانواده و بچه ها، داشتن پول امکانات زیاد ، تربیت غلط بچه ها ، ( از بچه ها زیاد مواظبت و تمام امکانات را برای او آماده می کنند وفکر خلاقیت و رشد قضاوت را در بچه می کشند و در نتیجه فرد در مقابل پیش آمدها و مشکلات نمی تواند مقاومت و یا مبارزه کند لذا به مواد مخدر رو می آورد. همچنین بچه هائیکه در دوران کودکی عاری از محبت و تشویق پدر و مادر بودند.
فروید می گوید:« کمبود محبت ها در دوران شیرخوارگی و کودکی نابود نمی گردد بلکه در دوران بلوغ این عقده کم بود محبت در تمام حرکات و حرفها و افکار فرد تجلّی می نماید. و عکس العمل های گوناگونی بوجود می آورد: مانند ناسازگاری با اجتماع و مصرف مواد مخدر .
1- معاشرتها – معاشرت و دوستی با فرد معتاد یکی از مهمترین عوامل اعتیاد است . آمار نشان می دهد 9 درصد معتادان با دست دوستان خود به چاه اعتیاد افتاده اند. یکی از عارفان کرمانی گوید: بهترین راه ترک تریاک ترک یاران تریاکی است.
2- محیط : آب و هوا و محیط و شایعات غلط استعمار گران درباره مکانهای مرطوب که می گویند: « تریاک در محلهای مرطوب مانع ایجاد بیماری روماتیسم می شود»
3- بیماریها : بیماریهای مزمن و لاعلاج ، نقص عضو بیمار روانی شخصیتی
4- ژن در معتادان: ژن اعتیاد نقش بزرگی را بازی می کند، بطوریکه آمار نشان میدهد بچه هائیکه پدر و مادرشان معتاد بودند بیشتر معتاد می شوند تا بچه هائیکه پدر و مادرشان معتاد نبودند.
1- نخسین مرحله پیشگیری از چه زمان آغاز می شود؟
اگر نخستین مرحله پیشگیری را از زمان تشکیل نطفه شروع کنیم، بیراهه نرفته و سخنی به گزاف نگفته ایم . زیرا وقتی فرزند یک پدر الکلی ناهنجاری هایی از خود بروز می دهد و ثابت شده است که فرزندان پدران الکلی بطور ناخود آگاه بروز می دهد و ثابت شده است که فرزندان و پدران الکلی بطور ناخودگاه و بی اراده به طرف سوء مصرف الکل می روند و آمادگی برای انحرافات اخلاقی دارند، پس نمی توان نقش اعتیاد پدر را به الکل در تمایل فرزند او به شرب خمر نادیده گرفت. در اسلام نیز تاکید شده است که پدر باید مواد غذایی خود و همسرش را از طریق حلال فراهم آورد، زیرا اگر منی زوجین فرآورده نوعی از مواد غذایی باشد که از راه جرم تهیه شده ، قهراً در نطفه منعقده ، جنین و طبعاً در کودک آثار سوء به جا می گذارد. پس ملاحظه می شود که دین مقدس اسلام پیشگیری در مورد فرزند را از تغذیه والدین آغاز می کند، چرا که به نظر می رسد ساختار اعتیادی شخص فرزند در این مرحله شکل می گیرد.
در هر حال نقش مادر نیز کاملاً محسوس است، زیرا استفاده نابجای مواد مخدر ، روان گردان ، الکل و نیکوتن به توسط مادر به طور قطع روی جنین اثر سوء می گذارد. بنابراین اگر چه در مورد خود مادر باید مرحله سوم پیشگیری و در موارد نادری مرحله دوم پیشگیری اجرا شود، ولی از نظر جنین پیشگیری و در موارد نادری مرحله دوم پیشگیری اجرا شود، ولی از نظر جنین پیشگیری از استعمال مواد مخدر اعتیاد زا به توسط پدر ومادر را باید مرحله اول دانست، زیرا مسلم شده که از یک مادر معتاد نوزاد معتاد می شود و در مورد بسیاری از مواد اعتیاد زا آثار محرومیت با توجه به ساعتی که مادر ماده مخدر را مصرف کرده است ، در نوزاد نیز مشاهده می شود و چه بسا منجر به معلولیت و یا مرگ نوزاد نیز مشاهده می شود و چه بسا منجر به معلولیت ویا مرگ نوازد می گردد.
بنابراین باید گفت منع استفاده نابجای والدین از مواد اعتیاد زا و مضر نخستین فرزند است و همچنانکه پدران و مادران را از بسیاری اعمال که به جنین لطمه وارد می آورد ( مانند مقاربتی که موجب نقص عضو و یا سقط جنین می شود. ) نهی می کنیم، بایستی آنان را از استعمال مواد مخدر ، روانگردان ، الکل و نیکوتن هم نهی می کنیم.
2 –عدم دست رسی به مواد مضر اعتیاد آور:
از نظر علمی مراحل پیشگیری از اعتیاد، شامل مبارزه با عرضه قاچاق مواد اعتیاد زا و مضره نمی شود، چنانکه ساختن و در دست رس بودن واکسن فلج ، وبا، سل و غیره به تنهایی راه پیشگیری از این بیماریها نیست ، بلکه واکسن باید استعمال شود. ولی مبارزه با عرضه قاچاق مواد اعتیاد زا و مضر و عدم دست رسی به آنها از مقدمات قریبه پیشگیری از استفاده نابجای مواد مخدر ، روانگردان ، الکل و توتون است و همانطور که بدون واکسن فلج نمی توان از فلج جلوگیری کرد، در پیشگیری از سوء مصرف مواد اعتیاد زا و مضر هم با در دست رس بودن آنها نمی شود توفیق قابل قبولی در پیشگیری داشت.
اگر این مواد اعتیاد زا و مضر در دست رس باشد وسوسه های شیطانی و بسیاری عواملی خارجی ، شخص آسیب پذیر را تحت تاثیر قرار می دهند . می گویند از رسول اکرم (ص) پرسیدند : اگر در موقعیت حضرت یوسف (ع) که در خلوت با زلیخا بود قرار می گرفتی چه می کردی ؟ حضرت رسول(ص) فرمود : از وسوسه های نفس اماره به خدا پناه می بردم. در بسیاری از دعاها از خدا می خواهیم که ما را در معرض آزمایشهای سخت قرار ندهد، زیرا ایمان قوی و نفس اماره به خدا پناه می بردم. در بسیاری از دعاها از خدا می خواهیم که ما را در معرض آزمایشهای سخت قرار ندهد، زیرا ایمان قوی و نفس مطمئنه حضرت یوسف و ایوب و سایر اولیاء الله همچون کیمیاست و ما در این عصر آشفته چنین انسانهای کاملی را نمی توانیم بیابیم. چنانکه مولوی گفته است:
دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتم که یافت می نشود جسته ایم
گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست
به هر حال ما نباید اجازه دهیم که افرادی سود جو مقدمات قریبه فعل حرام و منهی عنه را فراهم کرده ، مواد مخدر و روانگران را به مردم عرضه نمایند. و نظاره گتر باشیم تا ببینیم ایوب یا یوسفی در جامعه ما پیدا می شود یا نه ؟
در هر صورت وقتی استفاده نابجای مواد مخدر و روانگردان حرام است ، خرید و فروش و در دست رس گذارندن آنها هم به منظور استفاده نابجا حرام نخواهد بود. بنا به مراتب مذکور عدم دست رسی به مواد مخدر ، روانگردان ، الکل و توتون مهمترین شرط برای امکان پیشگیری از اعتیاد است ومن آن را به منزله واکسن بیماریهای واگیر می دانم.
3- پیشگیری از طب خانگی
در بسیاری از خانواده ها استفاده از تریاک و دود آن و یا دود توتون برای تسکین درد، رفع بی خوابی و... در مورد نوزادان معمول بوده و هنوز هم در روستاها و شهرهای توسعه نیافته رایج است.
اگر کودک گوش درد دارد پدر چپق یا سیگارش را روشن می کند و دود غلیظ آن را به گوش بچه می دهد، اگر کودک به علت هر نوع ناراحتی جسمی بی تابی می کند و خوابش نمی برد مادر کمی تریاک به نوک پستان یا پستانک می مالد و به دهان نوزاد می گذارد و از این قیبل کارها. این طبابت خانگی علط کودک را با نیکوتین و مواد مخدر آشنا می کند و چه بسا این آشنایی در قالب تسکین درد، رفع بی خوابی و غیره ادامه یابد و در سنین بالا به صورت استفاده نابجای مواد مضر اعتیاد آور این انسان را به اسارت اعتیاد در آورد.

روش های درمان اعتیاد با استفاده از روش ترک بدون افیون
به طور خلاصه ویژگیهای این روش عبارتند از :
1- در این روش ، از مواد افیونی استفاده ، نمی شود.
2- این روش ، ارزان ، بدون نیاز به حتیت یک روز بستری در بیمارستان و روشی کاملاً قانونی است به طور که می توان داروهای مورد نیاز را در دفترچه بیمه بیمار نوشت تا از دارو خانه دریافت نماید.
3- این روش ببرای بیمارانی که همراه با اعتیاد خود ، مشکلات سیستمیک شدید نیز دارند، مناسب نمی باشد.
4- این روش ، کاملاً پویا می باشد و پزشک در ویزیت روزانه بسته به علایم بیمار، دوز داروها را کم و زیاد می نماید . و تجویز اکثر داروها به روش PRN است.
5- اما داروی محوری که معمولاً تا پایان درمانی به میزانی نسبتاً ثابت و TDS (سه بار درروز) مصرف می شود ، کلونیدین می باشد که سپس جهت جلوگیری از عود مجدد، مصرف مقدار کمتری از ان به شکل مداوم(Maintenance) توصیه می گردد و کلوئیدن اثری باز دارنده دارد و در بیمار تولید فرعی تنفر نسبت به مصرف مواد افیونی و سیگار می کند( کلوئیدین اثر بازدارند دارد و در بیمار تولید نوعی تنفر نسبت به مصرف افیونی و سیگار میکند ( کلونیدین در درمان وابستگی جسمانی به سیگار نیز موثر است و من از ان در این زمینه نیز به همین روش و با همین دوز استفاده کرده ام.)
6- در این روش ، تکیه عمده بر تشویق بیمار و تلقین مثبت به او در جهت درمان اعتیاد است.
7- وجود یک همراه یا پرستار شبانه روزی در چند روز نخست درمان وجه ضروری درمان با این روش محسوب می شود.
8- هدف عمده درمان در این روش ، رفع نسبی شکایتهای بیمار تا زمانی است که بدن، اعمال فیزیولوژیک خود را طور عادی از سر گیرد. عمده ترین شکایات همراه با خلاصه ای از شیوه درمان هر کدام ذکر می گردند.داروهایی که مورد تاکید قرار گرفته اند، انتخاب ارحج محسوب می شوند.
اسهال یا کرامپ های شدید روده ها : کلونیدن ( با دوز معمول ) ، بلادوناپی بی (2 تا 8 قرص در روز )، هیدرو کسید آلومینیوم (60 سی سی از سوسپانسیون در روز).
بی خوابی : بنزود یازیین خوارکی ( به ندرت عضلانی)، هیدروکسی زین .
درد و اسپاسم عضلانی NSAIDS (خوارکی –شیاف رکتال – تزریق عضلانی ) ، مپروبامات ، باکلوفن ، بنزود یازیین های طویل الاثر
علایم عصبی (میل شدید به دارو ، رعشه ، تشنج ، آژیتاسیون): کلونیدین ؛ بنزود یازیین های کوتاه اثر (لورازپام ) یا طویل الاثر (کلونازم پام ، فلورازپام )، هیدروکسی زین، فنوباربیتال ، بی پریدن ، ویتامین B1 تهوع و استفراغ : هیدروکسی زین ، کلرفنیرامین ، ویتامین B6
ضعف و بیحالی و بی اشتهایی : مایعات خوراکی فراوان ، سرم تراپی ، مولتی ویتامین ، هیدروکسی زین .آبریزش ، بینی کلونیدین، هیدروکسی زین، انتی هیستامین دکونژستانت ( در صورت مقاومت به درمان و ایجاد شکایت در بیمار)
انزال خودبخودی ( در خواب یا بیداری): کلونیدین، داروهای بنزود یازپینی ، ترکیبات ضد افسردگی سه حلقه ای مثل ایمی پرامین(در صورت ایجاد شکایت در بیمار)
انزال خودبخودی ( در خواب یا بیداری ): کلونیدین ، داروهای بنزود یازپینی ، ترکیبات ضد افسردگی سه حلقه ای مثل ایمی پرامین ( در صورت ایجاد شکایت دربیمار)
9- با توجه به نظر روانپزشکان که خطر عود را در یک سال نخست درمان اعتیاد بالا می دانند، من در روش خود مصرف مداوم کلونیدین را در این مدت ، پیشنهاد می کنم و آنرا جایگزینی مناسب برای ترکیبات آنتاگونیستی که در مراکز باز پروری تجویز می شود، می دانم.
10- استفاده از کار درمانی به شرطی که نیاز به تمرکز ذهنی شدید نداشته باشد و ایجاد خستگی ننماید . هنر درمانی و گروه درمانی در مراحل اولیه و نگهدارنده درمان – هردو – موثر و مفیدند و به وضوح از مقدار داروها خواهند کاست . به نظر من عشق درمانی در این میان موثر و مفیدند و به وضوح از مقدار داروها خواهند کاست. به نظر من عشق درمانی در این میان از همه موثرتر می باشد. و افراد متاهل بهتر از افراد مجرد ، قادر به ترک اعتیاد هستند.
11- درمان معتادان هر وئین بسیار دشوار است. در تجربه من ، از میان حدود 20 نفر بیماری که هروئین می کشیدند، حداقل 50% آنها نتوانستند حتی در کوتاه مدت ، عاری از اعتیاد باشند و حدود، 70% آنها در دراز مدت بار دیگر اعتیاد پیدا کردند (اگر چه در روشهای دیگر نیز آمار از این بهتر نبوده است.)
نتایج درمانی معتادانی که هروئین وریدی استفاده می کنند از این هم ناامید کننده تر بوده و از پنج بیماری که درمانشان با این روش شروع بود، هیچیک از آنها تا انتها ادامه ندادند و در این موارد نیاز به بستری وجود دارد.
12- نتایج درمان معتادان به تریاک با این روش امیدوار کننده بوده است. با توجه به حدود 350 بیمار معتاد که در عرض سه سال به من مراجعه نموده اند، می توانم آمار تقریبی زیر را ارائه دهم : 30% این بیماران فقط یک بار، مراجعه نمودند و پس از دریافت دارو که برای هفت تا ده روز تجویز شده بود . دیگر ویزیت نشدند که احتمال دارد درصدی از انان با همین داروها موفق به ترک شده باشند. از موارد باقی مانده ، حدود 80% درمان را تا مرحله آخر (پایان دو هفته )ادامه دادند که این رقم ، نشان دهنده موثر بودن این روش در بیمارانی است که فقط اعتیاد به تریاک دارند.بدیهی است که این درصد، در بیماران دسته اول (که اعتیاد آسان داشتند ) بیشتر و در بیماران دسته های دوم و سوم کمتر است .
در بررسی های اولیه حدود 60% افراد پس از مدتی حدود 6 ماه ، مجدداً اعتیاد پیدا کردند که دلایل آن بیش از همه شامل نامناسب بودند محیط زندگی آنان می باشد. بیماران، خود، علت آن را هوس کردن ذکر می نمایند . برای رفع این مسئله ، من از تجویز دوز نگهدارنده (یک قرص هر شب) استفاده کردم که نتیجه را قدری بهتر نمود. با دوبرابر کردن دوز نگهدارنده ( یک قرص در شب) این نسبت به نحوی رضایت بخش بهبود یافت به طوری که حدود 70% افراد درمان شده ، تا شش ماه پس از ترک ؛ مجدداً معتاد نشده بودند. البته دو نکته منفی در روش نگهدارنده وجود داشت که عبارت بود از عدم پذیریش آن توسط بیمار و در واقع عدم رعایت این رژیم و دوم نایاب شدن دارو که عملاً هم تداوم پذیریش آن توسط بیمار و در واقع عدم رعایت این رژیم و دوم نایاب شدن دارو که عملاً هم تداوم این روش درمان و هم پیشگیری را با شکست مواجه گردانید.
در مواردی که کلوئیدین در دسترس نبود، برای درمان از ترکیبی از داروهای دیگر همراه با استامینوفن کدئین خالص در روز یعنی 4 تا 8 قرص استفاده نمودم که به خاطر تعداد نستباً کم بیماران نتیجه گیری از این روش دشوار به نظر می رسد. در مجموع هم از آن راضی نیستم. ضمناً بد نیست یاد آور شوم « مصرف همزمان هیدروکسی زین با داروهای ضد درد مخدر شبه تریاک ممکن است منجر به افزایش اثر ضد درد و نیز افزایش ضعف CNS و تشدید افت فشار خون گردد.
به طور خلاصه ، نقاط ضعف روش ترک بدون افیون عبارتند از :عدم دسترسی کافی ، به کلونیدین ( که امیدوارم مقامات مسئول در جهت رفع این مشکل اقدام نمایند.)
5- عدم پذیریش و تحمل بیمار، به خصوص در سه روز نخست درمان که شکایات بیماری قدری بیشتر است. در این مدت عوارض جانبی کلونیدن نیز بیمار را بیشتر اذیت می نمایند.
6- نیاز به چند بار ویزیت بیمار و تنظیم آهسته و با حوصله داروها که دقت و مهارت زیادی می خواهد و پزشکان بی حوصله از عهده آن بر نمی آیند.
7- وجود یک پرستار دلسوز وبا انگیزه ، جهت درمان ( حداقل در طول هفته نخست) گرچه در چند مورد خاص ، بدون وجود پرستار دلسوز و با انگیزه ، جهت درمان ( حداقل در طول هفته نخست) گرچه در چند مورد خاص ، بدون وجود پرستار نیز، بیماران با داشتن اراده و انگیزه قوی، خود به تنهایی موفق به پشت سرنهادن مراحل مختلف درمان شدند.
و اما نقاط قوت این روش عبارتند از :
1- علمی بودن این روش وکمبودن عوارض جانبی شدید.
2- احتمال عود پایین (به خصوص به کمک درمان نگهدارنده)
3- ارزان بودن آن، چرا که در این روش می توان تمامی داروها را با مهر پزشک عمومی و به طور قانونی در نسخه نوشت و بیمار قاعدتاً باید بتواند تمامی اقلام دارویی را از هر دارو خانه ای تهیه نماید و حتی بیمارانی که دفترچه بیمه دارند، نیز می توانند به بهایی نازل ، داروهایی خود را تهیه کنند. اگر چه در این مورد با مشکلاتی مواجه شده ام
درمانهای غیر دارویی اعتیاد
درباره درمان روانی و به عبارتی درمان غیر دارویی که شامل درمان روانی نیز گفته شده در حالیکه به استناد کتب خارجی یک مرحله مهم از درمان را شامل می شود . در کشور ما تاکنون طرح جامعی در این باره ارائه نشده ، طرحی که مانند تمام بیماریها مراحل مختلفی را برای پزشک عمومی ، پزشک متخصص و کلینیک شامل باشد.
کمک به معتادان
معتاد انسانی است با عواطف و احساسات که آماده دریافت کمک است. اگر اعتیاد به وسیله معتاد انکار می شود این انکار باید شکسته شود. پشت این دیوار انکار مجموعه ای از مسایل جسمانی ، روانی و اجتماعی قرار گرفته است. معتادان علاوه بر آنکه نیاز دارند به وجود خود در اجتماع باور پیدا کنند، لازم است تا کمک شوند از جرم و جنایت خوداری کنند ، کار پیدا کنند، از کارهای منجر به بازگشت خوداری کنند و روابط جدیدی بیابند.
بهتر است که کنترل اعتیاد را به چهار مرحله تقسیم کنیم:
1) ارزیابی ؛ 2) سم زدایی ؛ 3) مداخلات خاص ؛4) پیگیری و مراقبت های بعدی .
سم زدایی :» فقط برای موارد سخت سندرم محرومیت از داروکه احتمال خطر دارد به کار می رود .
ارزیابی : یعنی ارزیابی معتادی که برای درمان آمده است .اهداف اصلی ارزیابی به قرار زیر است:
1- به دست آوردن اطلاعات دقیق از معتاد و مشکلات او.
2- سعی کردن برای جدا کردن و فهمیدن فاکتور های مربوط به اعتیاد که ممکن است اجتماعی ، روانی یا جسمی باشند.
3- توجه به قدرت خانوادگی برای شرکت در برنامه کنترل اعتیاد.
یک ارزیابی خوب به ساختن ارتباط درست به معتاد کمک می کند و تصویر درستی از مشکلات او را ارائه می کند. به عنوان یک اصل درمانی ارزیابی باید اطلاعات مورد نیاز برای این اهداف درمانی را فراهم کند: پیشرفت روابط اجتماعی و پشتیبانی اجتماعی ، پیشرفت اعتماد به تحول و قدرت تحول، مشخص کردن دلایل تغییرات پیدا کردن کارهای جایگزین ، آموزش جلوگیری از بازگشت.
از لغت SCARP برای یادآوری این اهداف استفاده می شود.
سم زدایی
معتادی که به مراکز بهداشتی مراجعه می کند ، اگر ناگهان مصرف مواد را قطع کند، سندرم خماری ایجاد می شود . بهترین ارزیابی از سندرم خماری از تجربه قبلی او در این باره بر می آید . در هر حال خواسته معتاد در مورد نحوه ترک باید مورد توجه قرار گیرد . اگر مثلاً او خواستار ترک سریع باشد باید استراژی بر مبنای آن تنظیم شود. در مدت سم زادیی معتاد باید تحت حمایت روانی ، کار درمانی ، دوستان و خانواده قرار گیرد.
مداخلات مخصوص
پشتیبانی اجتماعی و روابط
یک معتاد نیاز به روابط معین با افراد دارد. کسانی که تنها با گوش دادن می توانند به او کمک کنند. یکی از کارهای کادر بهداشتی پیدا کردن این افراد برای کمک ها است که می تواند فامیل ، دوستان ، معتادان قبلی ... باشد . کار دیگر کادر بهداشتی برقراری ارتباط درست بین معتاد و خانواده است. یکی از مرسوم ترین این شیوه ها چنین است:
جسم خاصی انتخاب می شود مثل یک تکه سنگ و آنرا به دست یکی از دوطرف دعوا ( زن و شوهر) می دهند. تنها کسی می تواند حرف بزند که سنگ را در اختیار داشته باشد . ابتدا شوهر به مدت 1 دقیقه و این کار ادامه پیدا می کند .
کمک کردن به خانواده این عناصر را در خود پنهان دارد:
افزایش توانایی پیدا کردن راهی برای حل مشکل خانواده :
افزایش میزان تمجید و دفعاتی که وضعیت عاطفی مثبت بین این خانواده برقرار است.
افزایش دفعات بحث کردن درباره وقایع منفی گذشته.

پیشرفت در اعتماد به تغییر
بسیاری از افراد که در ترک مواد مخدر سعی کرده اند ، بعد از تکرار مصرف دچار احساس نا کار آمدی شدند. این احساس را حتی وقتی که به سعی کرده اند ، بعد از تکرار مصرف دچار احساس ناکار آمدی شدند . این احساس را برای او توضیح داده او را امیدوار کند. او باید تاکید کند هر کسی که مواد مخدر را ترک کرده چندین بار تلاش او شکست خورده است. او باید بر موفقیت های کوچک استقبال کرده وبیمار را تشویق کند سعی کردن را ادامه دهد. وقتی بازگشت به مواد مخدر روی داد.، بگوید که این منقدر است که روی دهد و برای جلوگیری از بازگشت روشی لازم است که باید آموخته شود.
توضیح دادن دلایل عوض شدن
بر شمردن چند دلیل برای کم کردن یا ترک کردن مواد: مثل حفظ خانواده ، سلامتی ، مسایل مالی و اعتقادی .بعد کاری پیدا کنید که مریض هر روز به طور مرتب انجام می دهد . مثل خوردن یک فنجان چای سیگار کشیدن . از مریض بخواهید درباره این دلایل ترک فکر کند. آنگاه باید خواسته شود که هر وقت فنجان چای نوشیده می شود این افکار مرور شود تا در مواقع اغوا کننده قدرت بیشتری برای نه گفتن داشته باشد.

مراقبت های بعدی
بعد از شش ماه احتمال بازگشت به اعتیاد به مقدار زیادی کم می شود اما امکان آن وجود دارد. فاکتورهای اصلی در بازگشت شامل کنترل ضعیف اجتماعی و روانی ، حذف نکردن کامل عوامل اولیه که باعث اعتیاد شده اند مثل افراد هم گروه معتاد، دردهای فلج کننده ، افسردگی و اضطراب ، بحران اغلب به شکل غیر قابل پیش بینی ظهور می کند و هیچ آمادگی قطعی برای آن نمی توان یافت . جواب در مداخله بحرانها و حل مشکلات به شکل درمانی است. روند مداخله در بحران 3 مرحله دارد. 1)توضیح دادن مشکل .2) جستجو برای یافتن راه حل و 3) تصمیم گرفتن .
توضیح دادن مشکل
اجازه دهید مریض مشکل خودش را به زبان خودش بازگو کند.
به او کمک کنید تا احساسات خود را نسبت به این مشکل دریابد. آگاهی او به احساسات کلید حل مشکلات است.« سوال های خاصی از او بپرسید که درباره وجه مبهم مشکل اوست. مشکل را به نحوی که فهمیده اید بازگو کنید و اگر مریض با شما موافق نبود مراحل بالا را تکرار کنید. اگر مشکل پیچیده و چند وجهی است یک مشکل پیدا کنید که توضیح دادن بتواند از آنجا شروع شود.

پیدا کردن راه حل
از مریض تمام راه های ممکن برای حل مشکل را سوال کنید هر عامل تغییر دهنده ای که برای شما روی داده اما برای مریض روی نداده سوال کنید. او را در پیدا کردن مهمترین قسمت مشکلش یاری کنید. او را در تصمیم گیری برای جمع آوری اطلاعات بیشتر برای حل مشکلش یاری کنید.
تصمیم گیری
به او کمک کنید تا دریابد که کدام قسمت از مشکلش او قابل تغییر و کدام غیر قابل تغییر است. به او توصیه کنید تا تصمیم های غیر ممکن و دور از دسترس نگیرد: طلاق ، ترک شغل و غیره . کمک کنید تا تصمیم های ضروری و فوری بگیرد. از تصمیم گیری به جای مریض خوداری کنید مگر وقتی زندگی او در خطر باشد . از او بخواهید تا در موعد مشخصی به دیدن شما بیاید.
رویکردهای متفاوت درمانی در جوامع
رویکردهای درمانی به مواد مخدر را کلاً می توان به دو دسته متفاوت تقسیم کرد ،رویکرد اول که درمان نگهدارنده است ،هدف خود را نه پرهیز کامل از مواد مخدر بلکه جلوگیری از اثرات سوء اعتیاد غیر قانونی مانند جرم و جنایت ، بی کاری ، ... و غیره می داند . این دیدگاه اخیراً در جوامع غربی طرفداران زیادی یافته و تاکید بر ادامه مصرف متادون یا داروهای مشابه و یا آگونیست های نسبی مثل بویژه نورفین در مقاله های جدید مشهود است. در آمریکا دو روش عمده درمانی وجود دارد: روشTC( جامعه درمانی) که نوعی درمان مداخله ای است و پایه های آن براساس 12 پله الکلیهای بی نام قرار گرفته که در مورد آن صحبت خواهیم . و روش دیگر نگهدارنده با متادون است که میزان جرم و جنات را بسیار کاهش داده و موسسات ملی بهداشت آمریکا (NLH) این روش را توصیه نموده است. در واقع شکست روش پرهیز کامل و حتی اثرات سوء اجتماعی که در بعضی موارد از اثرات سوء اجتماعی اعتیاد نیز بیشتر بوده اند ، پزشکان را به این سمت سوق داده که اعتیاد یک بیماری صعب العلاج است که با متادون می توان از اثرات سوء آن جلوگیری کرده و در واقع آنرا به نوعی اعتیاد قانونی و پزشکی تحت کنترل تبدیل نمود.
به نظر می آید این دیدگاه درمانی منجر بهنوعی نگاه اتیولوژیک برای اعتیاد هم شده که معتقد است اصولاً شخصیت معتادان با افراد عادی چندان تفاوتی ندارد و تجربه یکبار مصرف ماده مخدربرای همیشه باعث بیماری اعتیاد می شود. اما منابع معتبر درباره این دیدگاه اتیولوژیک نظری دیگر دارند. در کتاب کاپلان گفته شده که بیشتر از 50% هروئینی های شهری از خانواده های تک والدی بیرون می آیند که والد باقی ماندن والدین در کنار هم است. در همین کتاب عنوان می شود که معتادان طولانی مدت هم فقط برای جلوگیری از سندرم قطع مصرف ، به تنهایی دارو مصرف نمی کنند بلکه ایجاد نشئگی ، رهاییی از اضطراب و حالات لذت بخش هم عوامل مهمی برای مصرف به شمار می روند . معتادان به طرز واضحی قدرت برخورد کردن صحیح با رفتار های دردناک را ندارند . و حتی بعضی از آنها قادر به افتراق و توضیح دادن احساسی که می کنند، نیستند. مطالعات نشان می دهد افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند ارزش زیادی برای استقلال قائل هستند، به انحراف گرایش آشکاری دارند و خیلی از آنها قبل از شروع مصرف رفتارهای ضد اجتماعی داشته اند. با این اوصاف به نظر می آید عدم موفقیت درمانهای پرهیز کامل به خاطر سهل انگاری در درمان بیماریهی همراه اعتیاد مثل افسردگی ، اضطراب ، غیره باشد. با توجه به اینکه وضعیت کنونی اعتیاد در جامعه ما سیر صعودی دارد.
زمینه های گرایش به اعتیاد :
1- ضعف ایمان و اخلاق
هسته اولیه زندگی انسان ، محیطی است که در آن رشد می نماید. طبیعی است که آدمی بیشترین خصلتهای اخلاقی را از همین محیط دریافت می کند نقش خانواده از نظر تربیتی ، نقش اصلی و فعال است کودک یا نوجوانی که در خانواده مذهبی و سالمی قرار دارد و تحت مراقبت و کنترل است چنانچه در خارج از خانواده و درمحیطهای دیگر با زمینه های انحرافی روبرو شود، امکان سقوط و انحرافش بسیار ضعیف خواهد بود .
ضعف اخلاق و بی بند باری در خانواده ها ، یکی از علل و عوامل اصلی انحرافات و به ویژه اعتیاد است .
یافته های تحقیق نشان می دهد 44% بزهکاران جامعه ما ، در خانواده های بی بند وبار زندگی می کرده اند. بی بند وباری و بی اعتنایی والدین به سرنوشت فرزندان ، عواقب بسیار وخیمی برای آنان در پی خواهد داشت.این واقعیت یعنی بازدارندگی ایمان از گرایش به انحرافات و اعتیاد ، مورد قبول همه متخصصان علوم روانی و اجتماعی است.
پیامدهای اعتیاد
فرار دختران از خانه : امروزه مساله « فرار دختران » یکی از معضلات بزرگ اجتماعی است . در پرونده های نیروی انتظامی ، بخشی وجود دارد به نام فقدانی دختران که آمار واعدادی هم برای آنان نوشته شده است . به عقید روانشناسان و صاحب نظران اجتماعی ، اعتیاد یکی از علل مهم فرار دختران است . اعتیاد پدر فاصله او از خانواده ، تامین نکردن هزینه زندگی ، اختلافات پدر ومادر ، قهرهای پی در پی به خاطر اعتیاد پدر ، بی مسئولیتی پدر ...... همه و همه باعث می شود تا دخترها با یک نگاه یا لبخند و دوستی بی اساس خارج از خانه فریبنده شوند و از زندان ( خانه پدر) بگزیند دختران فراری تنها تنها به این امید که دوست دارند مانند مادران خود در سختی زندگی نکنند ، ازخانه می گزیزند و به عاقبتی بسیار نگران کننده گرفتار می شوند .باندهای مختلفی در کمین دختران فراری هستند و از انان برای توزیع مواد مخدر ، دزدی ، فساد و اخاذی استفاده می کنند برخی از باندهای قاچاق نیز ، دختران فراری را به امید زندگی بهتری در کشور خارجی می فرییند و از عبور غیر قانونی از مرز آنان را قربانی فروش اعضای بدن می نمایند.
چه باید کرد تا فردی که ترک کرده است دوباره به مصرف مواد رو نیاورد ؟
1- باید عواملی را که منجر به شروع عود مجدد هر فرد می شوند شناسایی کرد
2- باید بین پزشک و بیمار ارتباط دائم برقرار شود و پیوسته از سوی پزشک به بیمار آموزش های لازم داده شود.
3- اطرافیان باید به جای سرزنش ، به طور مداوم به او اعتماد به نفس بدهند و او را تشویق کنند
4- باید با عواملی که منجر شروع فرآیند عود می شوند مبارزه کرد. و روشهای مخالف و معکوس را به کارگرفت.
5- باید با فرد ترک کرده همواره همفکری کرد و موقعیت ها و شرایط جایگزین عود را برای او شناسایی و تامین نمود .
6- هماهنگی اقدامات پیشگیرانه در مراحل سه گانه
با توجه به اینکه علل اعتیاد از جنبه های متعدد زیست شناسی ، جامعه شناسی ، جرم شناختی و روانشناختی طی فرآیندی پیچیده نقش دارند، اقدامات پیشگیرانه، درمانی و باز پروری معتادان کاملاً بایکدیگر مرتبط و جدا ناپذیر است که در عین حال تدابیر متنوعی را می طلبد . از این رو ارجاع کلیه مسئولیتهای مربوط به مراحل سه گانه پیشگیری مثل والدین – موسسات آموزش و پرورش – انجمن اولیا و مربیان – سازمانهای بهداشتی ، نیروی انتظامی ، قوه قضائیه ، روانشناسان و کارشناسان ، و مصرف کنندگان نابجای مواد اعتیاد زا و مضر به تناسب مورد هماهنگی و تفاهم کامل برقرار باشد .





تراژدی اعتیاد
پدیده ی مواد مخدر و اعتیاد به آن از مهمترین مسایل و مشکلات کنونی جوامع بشری است ، مشکل خانمانسوزی که اضافه بر پیامدهای اقتصادی و مالی سنگین آن ، سلامت جسم و روان جامعه را با خطرات جدی روبه رو می سازد.
در حال حاضر و با توجه به وجود میلیون ها معتاد در سطح گیتی قاچاق مواد مخدر به یک صنعت وفرهنگ پنهانی و نامریی مبدل شده است و با توجه به سود فرواوان ناشی از این سودا گری مسموم، هر روز عملاً شاهد و خامت بیشتر اوضاع جهان، منطقه و کشور نسبت به قبل می باشیم. براساس برآوردهای اعلام شده هم اکنون درجهان بیش از 230 میلیون نفر معتاد وجود دارد که حدود بیست میلیون نفر از انان به هرویین وکوکایین معتاد هستند، این در حالی است که علیرغم تمهیدات اتخاذ شده همچون تشدید قوانین ، اعدام قاچاقچیان و استرداد مجرمین نه تنها به میزان کاشت و تولید مواد مخدر و اعتیاد به آن کاهش نیافته بلکه کشت ، تولید وتوزیع این مواد روز به روز افزایش می یابد.
براساس یک آمار ، رده چهارم معاملات غیر قانونی تبهکاران را معاملات مربوط به مواد مخدر ، به میزان سالانه بیش از نیم میلیارد دلار تشکیل می دهد.
ایران پس از پیروزی انقلاب و در حالی که شرایط ویژه اقتصادی را می گذارند به تایید برنامه مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل ، میلیون ها دلار صرف ایجاد موانع متعدد در مرزها وسرحدات خود با کشور افغانستان کرده است و مذاکراتی نیز با مسوولین این کشور داشته تا سدّ راه قاچاق مواد مخدر در داخل کشور شده و یا مانع انتقال ان زا این راه به دیگر کشورهای جهان شود.
همسایگی ایران با افغانستان که براساس گزارش برنامه مبازره با مواد مخدر از تولید کنندگان مهم مواد مخدر به شمار می آید و به تنهایی بیش از 50 درصد هرویین موجود در سطح جهان و 80 درصد هرویین اروپا را تأمین می کند، از دیر باز اصلی ترین عامل شیوع و ترویج مواد مخدر در ایران بوده است.
ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر ، 75 درصد از کشفیات مواد را در بین دنیا به خود اختصاص داده است و در دو دهه اخیر بیش از دو هزار و پانصد نفر در این راه کشته شده اند ، با وجود این تلاش ها ، مشکل مواد مخدر و اعتیاد از مشکلات جدی کشور محسوب می شود.
براساس گزارش ارایه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، یک ونیم میلیون نفر معتاد در ایران وجود دارد.
به نظر اینجانب این آمار صحیح نیست زیرا طبق گزارش همین سازمان دویست هزار دختر دانش آموز و دانشجو و همچنین بیش از صد هزار زندانی معتاد در سراسر کشور وجود دارد و بعید به نظر می آید که تعداد معتادین این رقم باشد بلکه بیش از این است و تعداد به چهار میلیون نفر می رسد.
بنا به گفته ی مسوولین در سال گذشته بیش از 184 تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است.
سن اعتیادقبل از پیروزی انقلاب 35-25سال بود اما این رقم در شرایط کنونی به 17تا 25سال رسیده است بر اساس بر آوردهای آماری 6تا 8درصد جمعیت معتادکشور زیر 35 سال است ،با توجه به این که قشرجوان جامعه عمده ترین قربانیان مواد مخدر در کشور هستند و این آمار هم صحیح نمی باشد بیش از این تعدادمعتاد در کشور وجود داشته باشد،خانواده به عنوان واحد کوچک جامعه می تواند با سالم سازی محیط،زمینه های گرایش نوجوانان و جوانان به اعتیاد را از میان ببرد.



1-آیا مشاوره و مددکاری در این کلینک ها بر روی افراد تاثیر گذار بوده است یا خیر ؟
2- آیا مراکز از بهداشت کافی و امکانات لازم برخوردار هستند ؟
3- آیا خانواده ها با نحوه کار کلینیک های ترک اعتیاد آشنا هستند ؟
4-آیاکلینیک های ترک اعتیاد تاثیری در کاهش اعتیاد افراد داشته اند؟
5- نقاط ضعف و قوت در ساختار کلینیک ترک اعتیاد چیست؟
6- آیا کلینیک های ترک اعتیاد نقشی در کاهش آمار طلاق دارند؟
7- آیا کارشناسان از نحوه کار کلینیک ها راضی هستند؟
8- شرکت افراد در کلاسهای NA تاثیری بر ترک افراد گذاشته است؟
اعتیاد: واژه ایست غمین و مه آلود به درد آلوده و مهجور
اعتیاد: یعنی عشق مجازی ( آن عشقی کز پی رنگی بود عشق نبود عاقبت ننگی بود )
اعتیاد: آن شلاقی را ماند که: زند دیوانه وار اما نه بر دریا، به گرده من، به فسرده تو، به مرده من ، به زنده تو
اعتیاد : آن بد آهنگ نوائیست که جریان دارد در بستر رگهایم و می دواند خون نشیط زنده ! اما پیر و سرد و تیره و بیمار
اعتیاد: آن ویرانگر هویت است، شخصیت است که می کشاند من و تو را از اوج عزت به حضیض ذلت
اعتیاد : آن ترانه سرد و غمین است که آوایش می پاشد وجودم را، همه بند بند تنم را ، پس بیائید در رگهایمان نور زیبایی بریزیم و بر کنیم هر چه دیوار را از جای.

تقدیم به معتادان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر