۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

گامی به سوی آرامش



گامی به سوی آرامش

زندگی را سخت نگیرید فکر خود را روی زیبائیهای زندگی خود متمرکز کنید زیرا با فکر آشفته نمی توان به موفقیت رسیده جمله خواستن توانستن است را ملکه ذهن خود کنید ، برای تصمیمات خود بخواهید – اراده کنید و شروع کنید مطمئن باشید هیچ تلاشی بی نتیجه نمی ماند . با نیت خیر پیش روید خداوند در کارهای خیر پیش روید خداوند در کارهای خیر همراه شما خواهد بود. مطالبی را که در این کتاب بیان کرده ام را همکارهایی است که شخصاً در زندگی خود تجربه کرده ام و نتیجه مثبت آن را دریافت کرده ام . من توانستم با همین روش به آرامش خاطر برسم و این آرامش در موفقیت من سهم بسزایی داشته است . خودم را موفق می دانم از ایـن جهت که توانسته ام از زندگی خودم راضی باشم و به سازگاری با هر شرایطی رسیده ام . روی صحبت من در این کتاب تنها زن یا تنها مرد نیست هر دو باید در این راه گام بردارند. آرزو دارم همه شما به آرامش واقعی برسید.
مقدمه
اندیشه مثبت می تواند کوهی از مشکلات را فرو ریزد و فکرهای آزرده را التیام بخشد ؛ اما چگونه می شود این اندیشه را در خود ایجاد کرد و نتایج مثبت آن را تجربه کرد.
فکر کردن ، یکی از کارهای روزمره زندگی عادی ما به شمار می رود اما آیا تا به حال به این اندیشیده ایم که کلمات زیبای رایج ادبیات ما هر کدام در گرانی است که کاربردش در زندگی ، پیشرفت همه جانبه را به دنبال دارد؟ نمونه هایی از این کلمات زیبا عبارتند از: صبر-گذشت – تواضع – شکستن غرور بی جا – امید – محبت- نیکو کاری – اعتماد – وفای به عهد – عدالت – انفاق – قناعت - تلاش – شکر نعمت – صداقت – تنوع – آزمایش الهی و آرامش .
اگر بخواهم ادامه دهم کم نمی آورم ؛ هر روز این کلمات را سینه به سینه برای همدیگر بازگو می کنیم و به عناوین مختلف یادآوری می شوند اما متاسفانه فقط در مرحله صحبت و یادآوری می ماند و به مرحله عمل نمی رسد، علت تمامی مشکلات ما نیز عمل نکردن به آنچه است که می دانیم ، وقتی انسان چیزی را نمی داند از دیگران هم توقع بی جا ندارد اما وقتی معنای صبر را می دانیم ، از دیگران انتظار داریم که در مقابل ما صبر و مقاومت از خود نشان دهند در حالکه خود ما آن را به کار نمی بریم و این استارت همه کینه ها و خودخواهی هاست و مشکلات خانوادگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت پس باید آنچه را که یادگرفتیم به دنبال کاربردش در زندگی باشیم مثلاً اگر در ریاضی یادگرفتیم 5=3+2 باید کاربردش را در زندگی پیدا کنیم و ببینیم کدام گوشه خالی زندگی ما با این فرمول پر می شود بعنوان مثال اگر 2 روز اول هفته و 3 روز آخر هفته را به بطالت گذراندیم باید بدانیم که 5 روز از 7 روز هفته را از دست داده ایم و دیگر بر نمی گردد پس بیائید طلسم عالم بی عمل را بشکنیم و به آنچه می آموزیم عمل کنیم که همه را همکارهای زندگی ما به شمار می روند و پیشرفت همه جانبه را برای ما به ارمغان می آورند.


صبر و کاربرد آن در زندگی
یکی از همان کلمات زیبا که همه ما با آن آشنایی کامل داریم کلمه صبر است.
من قصد بیان معنی صبر را ندارم چرا که همه ما معنای آن را می دانیم و داشتن علم کافی نیست بلکه می خواهم نمونه هایی از کاربرد آن را در زندگی بیان کنم که راهکاری باشد برای رویا رویی با مشکلات متنوع در زندگی . گر صبر کنی زندگی خوبیهایش را به تو هدیه می کند ، صبر عفونت بیماری های روحی را می خشکاند و بهترین نوع پنی سیلین است، صبر ریشه ها را محکم می کند پس صبور باشید.
در مقابل خواسته های خود از همسرتان صبر داشته باشید معمولاً همسران از یکدیگر خواسته های زیادی دارند و کسانی در برآورده شدن خواسته های خود موفق هستند که خواسته هایشان را تقسیم بندی کرده بر حسب نیاز و سنجیدن زمان و مکان در موقع مناسب مطرح کنند خواسته های خود را یک جا به همسرتان نگوئید چرا که سختی برآورده کردن آنها فکر برآورده کردن را هم از او می گیرد و حتی حاضر نیست به یکی از آنها فکر کند. اما اگر خواسته ها تقسیم بندی شده و هر روز یا هرچند روز یکی از آنها مطرح شود. چون سبک تر است فکر کردن در موردش راحت تر می باشد. اجرای این فن به چند مهارت نیاز دارد مهارت ارتباط که شامل سخن گفتن و گوش کردن می باشد برای یادگیری ارتباط ها لازم است مطاله داشته باشید کتاب مفید می تواند یاور شما در این زمینه باشد.
اگر بخاطر همسرتان برای کسی کاری انجام می دهید هرگز سرکوفت آن را به همسرتان نزنید چون کار خود را بی ارزش کرده اید بلکه صبر داشته باشید تا نتایج مثبت آن را از طریق رابطه های بعدی دریافت کنید.
ناملایمات زندگی بر سر راه همه ما وجود دارد اما شیوه برخورد با آن بسیار مهم است وقتی مشکلی برایتان پیش می آید با خود بگوئید چه کاری از من ساخته است که برای بهبود وضعیت خود انجام دهم زیرا فکر کردن و غصه خوردن کار بیهوده ای است بهتر است مشکل پیش آمده را روی کاغذ بنویسید دلیل پیش آمدنش را هم بنویسید و راهکارهای ممکن که به ذهنتان می رسد را هم بنویسید حتی می توانید با مشورت با عاقلان راهکار بگیرید آنوقت دست به کار شوید و در جهت رفع آن گام بردارید به این ترتیب از آزردن فکر خود که موجب از دست رفتن آرامش خانه و زندگی می شود. جلوگیری کرده اید همین تلاش برای رفع مشکلات نوعی صبر جمیل است و این راهکار زمانی امکان پذیر است که شما کمر همت ببندید و صبر را عملی کنید که نیاز به تمرین و تکرار دارد و هرگز خسته نشوید ( چرخ فلک به گردش است هر کس به فکر دردش است هر کس نگداخت مردش است) .
اگر با همسرتان بحث کوچکی داشتید و ساعاتی از یکدیگر دلخور بودید نگوئید آن قدر صبر می کنم که او طرف من بیاید و منت کشی کند که این صبر منفی است و نقطه شروعی بدبختی هاست
باید ابتدای بحث با خود گفت آن قدر صبر می کنم تا خشم همسرم فرو ریزد بعد از او سوال می کنم مشکلش چیست پس عجولانه تصمیم نگیرید و صبر را پیشه خود کنید صبر به شما امید می دهد و امید شما را به تلاش وامی دارد و تلاش موجب پیشرفت شما می شود و پیشرفت ، اعتماد به نفس شما را بالا می برد و رضایت از زندگی را برایتان به ارمغان می آورد رضایت از زندگی یعنی همان آرامش که برای رسیدن به آن راه زیادی در پیش نیست .
خداوند صابر در سوره بقره آیه 153 در این مورد می فرمایند.
یا ایها الذین امنوا استعینوابا لصبر و الصلوه ان الله مع الصابرین .
ای اهل ایمان در پیشرفت کار خود صبر و مقاومت پیشه کنید و به ذکر خدا و نماز توسل جوئید که خدا یار صابران است. همچنین در آیه 65 سوره یونس می فرماید : و لایحزنک قولهم ان العزه الله جمیعاً هو السمیع العلیم : ای رسول غم مخور وطعن منکران خاطرات را غمگین نسازد و هر عزت و اقتداری مخصوص خداوند است او به همه گفت خلق شنوا و به همه احوال داناست.


گذشت و کاربرد آن در زندگی
گذشت زیباترین و پر معناترین کلمه و بهترین داروی ناآرامیها ست . اگر بتوانید از اشتباهات دیگران بگذرید منافع زیادی برای شما در بر خواهد داشت از جمله آرامش خیال خود بیداری وجدان خود و شرمندگی طرف مقابل و تصمیم برای جبران خطاهایش . داروی معجزه آسای گذشت را به خود بخورانید و نتایج مثبت آن را همچون سلامتی بعد از بیماری درک کنید.
انسان زمانی خطا کار می شود که نیاز داشته باشد و اگر این احساس نیاز با محروم شدن همراه شود جبرانش مشکل خواهد بود و خطرناکاست ولی اگر این احساس نیاز با برخوردهای عاقلانه روبرو شود و اطرافیان به جای محروم کردن شخص از نیازهایش او را از عواقب به دنبال احساس رفتن آگاه کنند شخص خطاکار راحت تر می تواند با درگیری درونی خود مقابله کند و چه بسا پیروز شود پس سعی کنید در زندگی خانوادگی خود اگر همسرتان مرتکب خطایی می شود عاقلانه یا او برخورد کنید به دنبال نیاز او بگردید و احساساتش را خدشه دار نکنید ، به جای حرفهای بیهوده ، که مشکلات عاطفی روانی دربرخواهد داشت قاطعانه با کلمات زیبا و مثبت او را از عوقب خطایش آگاه کنید و به او اجازه دهید تصمیم گیری کند چرا باید در روابط خود با بحث و جدلهای بیهوده به انواع کینه توزی ها و خودخواهی ها دامن زد و از یک کاه کوه ساخت و گامهای بلند سوی بدبختی خود برداشت بهتر است همین گام ها را سمت خوشبختی برداریم و برای یکدیگر ارزش قائل شویم همه ما انسان هستیم و حق تصمیم گیری داریم حق داریم به آرزوهای درونی خودبرسیم . به جا ی پنهان کاریها و زند گی مرموزانه و کلاه گذاشتن سر یکدیگر ، زندگی مشترک خود را با صداقت پیشش ببریم و به یکدیگر مجال دهیم حرف دل خود را بزند .
اگر من بعنوان یک همسر در زندگی خود ترس داشته باشم حتی به آرزوهایم فکر کنم چگونه می توانم افکار مثبت داشته باشم و به دنبال راهکار برای بدست آوردن آرامش باشم . هرگز سر همدیگر داد نکشیم و تحمل گوش کردن که خود یک مهارت است را داشته باشید مهارت گوش کردن را یاد بگیرید تا ارتباطهای سالم و پر ثمر داشته باشد . پرورش حس انسان دوستی یکی از مهارت های زندگی است که باید در وجود خود ایجاد کنید و یکی از شاخه های مهم آن داشتن گذشت است بهتر است تمرین گذشت را از همین امروز شروع کنید. از ریز ریز مسائل زندگی آغاز کنید و ادامه دهید تا زمانیکه از گذشت خود لذت ببرید بعنوان مثال اگر همسرتان از جایی ناراحت بود و حرفی خلاف میل شما به میان آورد به جای اینکه با عصبانیت 2 برابر به او جواب دهید با خود بگوئید من در حال تمرین گذشت هستم از این قسمت هم می گذریم مطمئن باشید همسرتان دیگر ادامه نمی دهد و لذتش نصیب خود شما می شود. (چون می گذرد غمی نیست) جمله ای است که به شما آرامش می دهد . اگر در مقابل ناملایماتی که از طرف فامیل همسرتان به شما می رسد گذشت کنید و همسرتان متوجه گذشت شما شود گاهی به سوی محکم کردن پایه های زندگی خود
برداشته اید و این همیشه به یاد همسرتان می ماند که گذشت شما چقدر برایش زیبا بوده؛هرگز فکر نکنید که با گذشت در مقابل دیگران چیزی را از دست می دهید یا اینکه دیگران شما را آدم ترسویی می دانند در این زمان اندیشه مثبت کارساز است و گذشت شما در مقابل چنین پیش آمدی به خاطر همسرتان بوده و نتیجه مثبت آن را هم دریافت می کنید . وقتی با همسرتان به دلایلی بحث می کنید هرگز بعد از آن روی حرفهای رد و بدل شده فکر نکنید که افکار منفی موجب می شود تصمیماتی بگیرید که به نفع شمانیست چرا که انسان هنگام عصبانیت حرفهایی به زبان می آورد که حتی خلاف میل خودش است بعداً هم از گفته های خود پشیمان است فکر خود را متمرکز دلیل برخوردها کنید و راهکاری بدست آورید که به تکرار بحث نینجامد
، پس بعد از هر بحث سعی کنید با به یاد آوردن منظره های زیبا مثل دریا- باران – درختان – گلها – صورت کودکان معصوم – لبخند زیبای دوستان یا در کنار آینه لبخند زیبای خود همه چیز را فراموش کنید و به این فکر کنید که اگر فکر خود را بازی دهی چین و چروکهایت چند برابر خواهند شد و آب ریخته شده جمع کردنش ممکن نیست آگاه باش و گذشت داشته باش . اگر در مواردی گذشت کردی منتظر نتیجه آن نباش چرا که اثرات آن در دارز مدت مشخص خواهد شد پس لازمه گذشت صبر است.
خداوند مهربان در مورد گذشت در قرآن کریم آیه 149 سوره نساء می فرمایند.
ان تبدوا خیراً اوتحفوه او تعفوا عن سوء فان الله کان عفوا قدیرا
اگر درباره خلق بآشکار یا پنهان نیکی کنید و از بدی دیگران درگذرید که خدا همیشه از بدیها می گذرد با آنکه برانتقام بدان تواناست.
دقت در آیات الهی بزرگترین درس زندگی است.
تواضع و کاربرد آن در زندگی
تواضع و فروتنی عشق را به دنبال دارد اگر می خواهید همه عاشق شما باشند در مقابلشان فروتن باشید فروتنی نعمتی است که خداوند متعال در وجود ما قرارداده و نیاز به پرورش دارد. غول خودخواهی را کنار بزنید و طرف مقابل خود را هم ببیند بدانید که صله رحم مختص فامیل شما نیست ،نیکی به پدر و مادر مختص پدرومادر شما نیست ،رحم و دلسوزی مختص افراد مورد نظر شما نیست ،انتخاب محل تفریح مخصوص شما نیست ،تعیین نوع وسیله مورد نیاز منزل
برای خرید مخصوص شما نیست و... چقدر اقتدار و خود خواهی این مسائل را با همسرتان هم در میان بگذارید تا با مهربانیها ،گذشت و صداقت او هم عقیده شوید این است معنای فروتنی . همسرتان وقتی فروتنی شما را ببیند از تمام خطاهای شما چشم پوشی می کند؛ قبول داشته باشید او هم نیاز به توجه و احترام دارد. با فروتنی در مقابل دیگران ،شخصیت خود رابالا ببرید وقتی شخصیت مثبت و بالایی داشته باشید همسرتان به شما علاقمند می شود و اعتماد به نفستان زیاد می شود و این گامی است به سوی ترقی .
اگر به کلام بزرگان دین در این زمینه دقت کنیم پی خواهیم برد که هر کدام ثروتی است که شاید ما از آن غافل هستیم چشم بصیرت خود را باز کرده و از ثروت های خداوند فیض ببریم .

پیامبر اکرم (ص) در خصوص تواضع می فرمایند:
محبوب ترین و نزدیکترین افراد من در روز رستاخیز کسی است که خلقش نیکوتر و تواضعش بیش از دیگران است. (معجم بحارالنوار ماده وضع)
خداوند غفور در آیه 54 سوره مائده در این مورد می فرماید:
اذله علی المومنین : مومنان خود را در برابر افراد با ایمان ذلیل وخوار می کنند. حضرت علی(ع) نیز می فرمایند:تواضع و فروتنی پیشه کن که فروتنی از بزرگترین عبادات است.

شکستن غرور بی جا وکاربرد آن در زندگی
همه ما آفریده خداوند متعال و مهربان هستیم و همه اسباب و وسایل مورد استفاده ما هم نعمت های خداوند است که به ما ارزانی داشته است پس غرورهای بی جا و خانمانسوز جایی برای ماندن ندارند. اگر بخاطر زیبایی خود را از دیگری برتر می دانید اگر بخاطر جاه و مقام یا بخاطر مال و منال یا از نظر فرهنگی اجتماعی خود را بالاتر می دانید همه اینها تفکرات منفی ات که نتایج منفی آن در زندگی شما نمایان است و آرامش شما را سلب می کند و مانع توجه کافی شما به همسرتان می شود پس غرور را کنار بگذارید و به طرف مقابل خود به چشم یک انسان نگاه کنید که شما در مقابلش مسئول هستید و تعهد داده اید که با همدیگر زندگی کنید نه برای همدیگر چرا همیشه یکی باید فدای دیگری شود و تحمل خیلی از مشکلات را به دوش کشد تا او در خودخواهی و غرور خود غرق باشد. اگر خواستید بخاطر غرور با همسرتان بحث کنید بدانید که دل فرزندانتان را آزرده اید و غرور در مقابل فرزندان معصوم شما هیچ ارزشی ندارد. پس بشکنید غرور بی جا و بی مورد را . هرگز همسر خود را کم نشمرید بدیهای او مد نظرتان نباشد.خوبیهایش را بنویسید آنوقت خواهید دید که چه صفاتی از او از دید شما پنهان مانده است اگر با دید مثبت همدیگر را ارزیابی کنیم بار زندگی بر دوشمان سبک تر خواهد بود. اگر همسرت از خود رایی شما اعتراضی ندارد خوشحال نباشید که در زندگی پیروز هستید و توانسته اید دیگری را مغلوب کنید بلکه این تنفر است که باعث شده همسرتان شما را به حال خودتان بگذارد و همه چیز برایش بی اهمیت شده است او هم دوست دارد در تصمیمات زندگی مشارکت داشته باشد پس به او مجال دهید. منزوی شدن همسرتان به نفع شما نیست چرا که مسئولیت همه کارها بر دوش شما خواهد بود و این برای شما کسالت آور می شود حتماً گاهی اوقات به جایی رسیده اید که بگوئید آخر تا کی ! خسته ام ! اگر عذرخواهی برایتان سخت است بدانید که بیماری غرور به سراغ شما آمده است نگران شوید و برای رفع این بیماری قدم بردارید . وقتی از اشتباهی که کرده اید ابراز پشیمانی کنید همسرتان به راحتی از شما می گذرد و لازم نیست با کینه ها گلاویز شوید. در ابراز احساسات خود به همسرتان دچار غرور نشوید و آنچه در دل دارید با زبان محبت به او بگوئید همسرتان باید از زبان شما بشنود که دوستش دارید بیان جمله دوستت دارم هیچ زحمتی برای شما ندارد اما مانند داروی شفا بخشی است که تمام بیماریهای روحی روانی را التیام می بخشد مانند خاصیت عسل است برای بدن . اگر جسم ما با عسل درمان شود روح ما نیز با جملات محبت آمیز درمان می شود.
خداوند رحمان در سوره هود آیه 10 در این مورد می فرماید:
ولئن اذقناه نعماء بعد ضراء مسته لیقولن ذهب السئات عنی انه لفرح فخور :
اگر آدمی را به نعمتی پس از محنتی رسانیم مغرور و غافل شود دیگر روزگار زحمت و رنج من سرآمده سرگرم شادمانی و مفاخرت گردد این خوی بشر ضعیف و کم صبر است مگر آنان که دارای ملکه صبر و عمل صالحند.


امید و کاربرد آن در زندگی
زندگی را ادامه می دهیم چون به آینده امیدواریم .امید نشانه زنده بودن ماست و امیدواری یعنی به دنبال زندگی بهتر ؛همانطور که آرامش و ایمان به هم وابسته اند و مکمل یکدیگرند تلاش و امید هم مکمل یکریگرند و اگر تلاش کنی امیدواری و اگر امیداوار باشی تلاش می کنی . هرگاه به مشکلی بر می خورید تنها یک چیز است که به دل شما هر لحظه بیشتر و بیشتر تکسین می دهد و آن امید به آینده ای است که قرار است شما بسازید امید را به خود تلقین کنید تا برای شما یک باور شود. یکی از راههای رسیدن به امید می تواند دعا کردن باشد دعا را فراموش نکنید که به شما آرامش می دهد.
اگر همه ما پیش آمدهای زندگی را مصلحت خداوندی بدانیم تحملش برای ما آسان می شودبه خدا توکل کنیم به رحمت خدا امیدوار شده و با خاطری آسوده زندگی کینم . اگر همسرتان کاری را شروع کرد و به موفقیت نرسید یعنی شکست خورد هرگز سرکوفت تصمیمات نادرست را به او نزنید . و با دلداری و همدردی او را به ساختن آینده و از نو شروع کردن امیدوار کنید.
اگر همسرتان از گرفتاریهای روزگار با شما دردل کرد به او امید دهید که شما حتماً سعی خود را می کنید که گره از گرفتاریها باز کنید و بگوئید. اگر زمان حال را با آرامش سپری کنیم آینده از آن ماست . شاید همه این نوشته ها به نظر شما امکان پذیر نباشد و حالت رویایی داشته باشد اما واقعیت همین است اگر می خواهید واقعاً زندگی کنید و عمرتان بیهوده تلف نشود و روزهایتان به حسرت داشته ها و نداشته ها نگذرد پس دست به کار شوید که زمان برنمی گردد .
خداوند عظیم در قرآن کریم در این مورد می فرمایند:
ان الذین امنو و عملو الصالحات واقامو الصلوه و اتوالزکوه لهم اجر هم عند ربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون :
همانا آنانکه اهل ایمانند و نماز بپا دارند و زکوه بدهند آنان را نزد پروردگار پاداش نیکو خواهد بود ترس از آینده و اندوه از گذشته نخواهند داشت.
محبت و کاربرد آن در زندگی
ماندگارترین اثر محبت است
کم خرج و کم هزینه است
ازبین برنده هر کینه است
همیشه در دسترس است
کارساز برای هرکس است
اگر غول خودخواهی و خودبینی مسیر زندگی شما را عوض کرده و روابط خانوادگی اجتماعی شما را تحت الشعاع قرار داده است باید موانع را کنار زده راه را صاف کرد و قدم برداشت اگر راه زندگی پرپیچ و خم باشد سردرگم می شوی برای صاف کردن این راه هزینه ای پرداخت نمی شود فقط قدری محبت باید تا جهانی گردد.
آباد اگر شخصی از دید شما بدترین انسان باشد با زبان محبت رام می شود ؛ اگر همسرتان به دلایلی به شما توهین کرد هرگز با بد زبانی جواب توهین را ندهید چرا که حرفهای ناروا ردو بدل می شود و احترام ها شکسته می شود بهتر است از همان اول با کمی صبر و گذشت طرف مقابل را خاموش کرده چند ساعت بعد با زبان محبت به او بفهمانید که از توهین بیزارید و دوست ندارید تکرار شود مطمئن باشید همسرتان از این برخورد شما تحت تاثیر قرار می گیرد و شما را به عنوان یک فرد آگاه به حساب می آورد و از رفتار خوب شما درس می گیرد علاقه او نیز به شما بیشتر خواهد شد.محبت می تواند چهره غمگین انسان را تغییر دهد و دلگرمی برای افراد خانواده ایجاد کند. اگر محبت نباشد زندگی سرد و خاموش می بادشد.
علاقه خود را با کلمات محبت آمیز به همسرتان ابراز کنید اگر همسر در خانه محبت نبیند احساس نیاز می کند و به دنبال محبت های کاذب می رود همه ما انسان ها به محبت نیاز داریم پس لازم است
در این راه پیشقدم شوید با محبت می توان هر دلی را خرید گر چه آن دل از سنگ باشد به احساسات همسرتان توجه کنید او به حرفهای عاشقانه شما احتیاج دارد محبت فقط فراهم کردن امکانات نیست روح بیشتر از جسم به محبت نیاز دارد.
همسرتان را در جمع دوستان ستایش کنید آنوقت او را از نظر عاطفی ارضاءکرده اید اگر حرفهای زشت و ناروا بین شما ردو بدل شود شیطان در رابطه شما نفوذ می کند و ناخودآگاه دلتان از همسرتان دور می شود دوری دلها جای خالی همسر را دردل ایجاد می کند و چه بسا این جای خالی با حضور غریبه ها پر می شود به این طریق خود دشمن خود را ساخته اید پس هرگز اجازه ندهید دلهایتان از هم دور شود که دشمن ساختن آسان است اما بیرون کردن آن بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن است همیشه حرفهای محبت آمیز و زیبا به زبان آرید حتی اگر از هم دلخورید زیرا حرف زشت و ناروا غیر از نابود کردن زندگی شما نتیجه ای نخواهد داشت پس زندگی خود را با محبت محکم و استوار نگهدارید و فرصت های طلایی را از دست ندهید .
خداوند رحیم در قرآن کریم آیه 54 سوره الاسرا در این مورد می فرماید:
وقل لعبادی یقولو التی هی احسن ان الشیطان ینزع ان الشیطان کان للانسان عدو امبینا:
وای محمد بندگانم را بگو همیشه سخن بهتر را به زبان آرید هرگز حرف زشت نگوئید ک شیطان چه بسیار میان شما دشمنی و فساد برمی انگیزد زیرا دشمنی او با آدمیان واضع و آشکار است.
نیکو کاری و کاربرد آن در زندگی
وجدان آرام ،روح آرامش را در شما پرورش می دهد با رفتار نیک خود و کارهای خوبی که برای دیگران انجام می دهید با وجدانی آرام زندگی کنید . آبروداری کار نیکی است که تمرین آن بسیار لازم است. خطاهای همسرتان را هرگز برای دیگران بازگو نکنید وشخصیت او را طوری به دیگران نشان دهید که از او به نیکی یاد کنند. هرگز به فکر تلافی یا انتقام رفتارهای نادرست همسرتان نباشید .
فامیل همسرتان را با رفتار نیک بپذیرید هر چند که همسرتان در مقابل شما این کار را انجام نداده باشد و شخصیت خود را بخاطر انتقام های بی جا لطمه دار نکنید مطمئن باشید رفتارهای درست شما نتایج درست هم خواهد داشت کمی صبر می خواهد که حتماً تمرین کرده اید .
دو چیز در ذهن همسرتان همیشه می ماند یکی رفتارهای پسندیده و خوب شما دیگری رفتارهای بد که او را تحت تاثیر قرار داده باشد پس سعی کنید رفتارتان پسندیده باشد که اگر به دلایلی چند روزی از همسرتان دور ماندید رفتارهای نیک شما یادآور خاطرات شیرین زندگیتان در ذهن او باشد.وقتی همسرتان از سرکار به خانه می آید بارفتار نیک خود خستگی کار ار از او بگیرید در کارهای منزل به همدیگر کمک کنید و سعی کنید در مشکلات کاری در کنار هم باشید و با همفکری به راه حل درست برسید همسرتان کار نیک شما را هرگز فراموش نمی کند و دلگرمی او باعث می شود با انرژی بیشتری به پیشرفت زندگی فکر کند.
خداوند قادر در آیه 196 سوره اعراف و آیه 104 سوره آل عمران در این مورد می فرماید:
ان ولی الله الذی نزل الکتاب و هو یتولی الصالحین:
مرا دوست و یاور به حقیقت خدایی است که این کتاب را فرستاد و البته او یاور یاور نیکوکاران است.
و لتکن منکم امه یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون:
و باید از شما مسلمانان برخی که داناترند خلق را به خیر و صلاح دعوت کنند و مردم عالم در کمال امرو از بدکاری نهی کنند و اینان که به حقیقت واسط هدایت خلق هستند در دو عالم در کمال فیروز بخشی و رستگاری خواهند رسید.
اعتماد و کاربرد آن در زندگی
شاید با خود بگوئید اگر جامعه چنین نبود اگر همسرم دیگران را به این شکل و شمایل نمی دید اگر خودنمائی ها نبود و هزاران اگر دیگر ... اما به نظر من اگر زن یا مرد از اخلاق همدیگر رضایت داشته باشند یعنی اخلاق همسرشان مورد پسندشان باشد اگر تمام زنان و مردان زیبا جمع شوند نمی توانند ذره ای از فکر او را متوجه خود کنند پس رمز زندگی متعادل تفاهم است . ما باید در درون خود به فکر چاره جویی باشیم نه در جامعه . چون اگر درون ما اصلاح شود بی شک جامعه هم اصلاح می شود. من با محرومیت موافق نیستم با آگاهی باید پیش رفت . شما بعنوان یک همسر خوب باید در مرحله اول رضایت همسرت را جلب کنی آنوقت با اطمینان کامل از هر انحرافی با او زندگی کنی چرا وقتی کسی عاشق دیگری می شود
هرگز نمی تواند هیچ کس را جز او در کنارش بپذیرد چون دوستش دارد و دوست داشتن را می توان با رضایت از یکدیگر ایجاد کرد. اگر همسر من به خواسته های معقول من توجه کند و برای من شخصیت و احترام قائل شود و حق من را در زندگی پایمال نکند هرگز نیاز نخواهم داشت به دیگری روی آورم یا رفتارهای دیگری برایم جذابیت داشته باشد چون همه جذابیت ها در همسر خودم وجود دارد . منشاء همه گرفتاریها ،نیازهای برآورده نشده و محرومیت های بی جا است که عقده درونی را زیاد می کند . هرگز با زور و اقتدار نمی توان همسر خود را کنترل کرد یا فکر او را تغییر داد و اقتدار جز آزار فکری نتیجه ای نخواهد داشت و فقط آرامش را سلب می کند. به فکر کنترل همسر خود نباشید چون موفق نمی شوید و نمی توان کسی را کنترل کرد که انحراف نداشته باشد چرا که آدمی اگر کاری را بخواهید قطعاً انجام می دهد و برای رسیدن به آن تلاش می کند پس کنترلهای بی جا آتش گرفتاریها را شعله ور می کند و به نهایت می رساند و نتیجه ای جز آه پشیمانی به دنبال نخواهد داشت پس با رفتار درست اعتماد به طرف مقابل را در خود ایجاد کنید. هـر وقت می خواهید به همسرتان چیزی بگوئید با بیان تند و اجبار نگوئید باید و نباید را کنار بگذارید وبا خواهش و درخواست پیش روید اگر قرار باشد به او بگوئید باید این کار را انجام دهی یا نباید این کار را انجام دهی او برای تصمیماتش به شما اعتماد نمی کند و برای آرزوهایش به تنهایی تصمیم می گیرد و همه تصمیماتش طبق سلیقه خودش انجام می شود زیرا او از اجبار و اقتدار و زور گفتن بیزار است و این اول راه شروع گرفتاریها و عدم تفاهم ها خواهد بود پس اعتماد او را
جلب کنید تا او روح و روانش را به شما بسپرد و شما نیز امانتدار خوبی باشید چرا که کار نیک اجر نیک دارد و همه کارهای خوب نتایجش به خود ما بر می گردد و یک قدم به خوشبختی نزدیک شده ایم .
خداوند غفور در آیه 160 سوره آل عمران در این مورد می فرماید :
ان یغفر لکم الله فلا غالب لکم و ان یخذ لکم فمن ذالذی ینصر کم من بعده و علی الله فلیتو کل المومنون :
اگر شما را خدا یاری کند محال است کسی بر شما غالب آید و اگر به خواری واگذارد آن کیست که بتواند بعد از آن شما را یاری کند و اهل ایمان تنها به خدا و قدرت و رحمت او باید اعتماد کند.
وفای به عهد و کاربرد آن در زندگی
وقتی با همسر خود عهدی می بندید که تا پایان عمر در کنار هم زندگی کنید باید به عهد خود وفادار بود و در خوشیها و ناخوشیها در کنار هم باشید . عهد شکنی برمی گردد به عقده های درونی و نیازهای پاسخ داده نشده و لازمه وفای به عهد کاربرد همه کلمات زیبا در زندگی است.
حتی اگر بخاطر فرزندانتان به عهد خود با همسرتان وفادار مانده اید این را به فال نیک بگیرید زیرا شما می توانید آرامش واقعی را پیدا کنید کافی است شروع کنید وفاداری در وجود شما نهفته است پس بیش از این فکر خود را مشغول توهمات پوچ و بی اساس نکنید و یک لحظه به خود بگوئید من غیر از اینکه با همسر و فرزندانم زندگی می کنم برای آنها نیز به زندگی ادامه می دهم و برای آنها یعنی گذشت – صبر – نیکوکاری – محبت- و ..... وفای به عهد را از بزرگان دین بیاموزیم ائمه اطهار زمانیکه با طایفه یا گروه یا شخصی عهدی می بستند هرگز حاضر نبودند عهد خود را بشکنند حتی اگر این عهد که بسته اند به ضرر آنها باشد و برای پیمان بستن اهمیت زیادی قائل بودند.
اگر بتوانید به همسرتان ثابت کنید که به عهدی که با او بسته اید وفادارید همسرتان شما را سلطان قلب خود می کند و از جان و دل با شما زندگی می کند. همه نگرانی ها – اضطرابها کنترل کردنها- بدگمانی ها – حساسیت های بی جا – ناآرامیها همه و همه عدم اعتماد طرفین به وفادار ماندن به عهد خود است . اگر با رفتار نادرست خود حتی یک لحظه همسرتان را به فکر وادارید که آیا به عهد با من وفادار است یا نه یعنی یک قدم به عقب برگشته اید پس وفادار ماندن تنها نیت قلبی و تصمیم درونی نیست بلکه باید از طریق گفتار و رفتار نیز به اثبات برسد.
خداوند بخشنده و مهربان در آیه 1 سوره مائده در این مورد می فرماید :
یا ایها الذین امنوا اوفوا بالعقود
ای اهل ایمان هر عهدی که با خدا و خلق بستند وفا کنید.
عدالت و کاربرد آن در زندگی
وقتی کلمه عدالت را می شنویم ناخودآگاه به این فکر می کنیم که چرا دیگران عادل نیستند چرا همسرم حق من را پایمال می کند و .... انگار این کلمه را برای دیگران ساخته اند و ما منتظریم کسی بیاید و عدالت را در موردمان اجرا کند ولی آیا هرگز به این اندیشیده ایم که ما هم این میان سهمی داریم و باید عدالت را در مورد دیگران رعایت کنیم من هم گاهی اوقات با بی عدالتی خود دلهایی را آزرده ام!؟ عدالت زن و مرد لازمه تامین امنیت و آرامش فرزندان است اگر همسرتان درآمدی به خانه می آورد همه آن را حق خود ندانید که این مدل حق خواهی کینه ها را زیاد می کند. اگر فامیل همسرتان به مهمانی به خانه شما می آیندهمان پذیرایی را داشته باشیدکه برای فامیل خود داشته اید همسرتان خواست بخششی انجام دهد مانع او نشوید اگز رفتارش هم خلاف وضعیت مالی خانواده باشد با قدری تحمل ، خودش به این نتیجه می رسد اما حساسیت بی جای شما نتیجه برعکس دارد و این میان هوش و زکاوت شماست که می تواند چاره ساز باشد واو را به فکر در مورد کردارش وادارد قناعت را پیشه خود کنید تا عدالت وارد زندگی شما شود . با کسی دشمن نشوید که مجبور شوید در مورد او بی عدالتی کنید همه را دوست داشته باشید مطمئن باشید خوبیهای شما نزد خداوند گم نخواهد شد. عدالت در زندگی یعنی اینکه آنچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم پس اختلاف سلیقه ها شما را در امر عدالت گمراه نکند به سلیقه همسرتان احترام بگذارید و عادلانه در مورد مسائل زندگی قضاوت کنید این قضاوت هاست که نوع زندگی را رقم می زند.

خداوند عادل در قرآن کریم در این مورد می فرماید:
یا ایها الذین امنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط و لایجر منکم شنان قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو قرب للتقوی و اتقوا الله امن الله خبیر بما تعملون :
ای اهل ایمان در راه خدا پایدار و استوار بوده شما گواه عدالت و راستی باشید و البته شما را نباید عداوت گروهی بر آن دارد که از طریق عدل بیرون روید. عدالت کنید که عدل به تقوی نزدیک تر است از عمل و از خدا بترسید که خدا البته به هر چه می کیند آگاه است.
انفاق و کاربرد آن در زندگی
ما در تمام مراحل زندگی خود یا آزمایشات الهی روبرو هستیم چه خوب است که با هوشیاری و دقت کامل در امتحانات خود موفق باشیم . یکی از راههای موفقیت در امتحان الهی انفاق است. وقتی خداوند مهربان نعمت هایی را به ما ارزانی داشته است و کسی را پیش پای ما قرار می دهد که از این نعمت محروم است خداوند دوست دارد ما نعمتی را که داریم با او تقسیم کنیم این کار را خود خداوند ب بهترین وجه می تواند انجام دهد اما دوست دارد بنده خود را که دم از مسلمانی و خدایی بودن می زند آزمایش کند و به او اجر دهد. وقتی مقداری از نعمتی که داریم به دیگری می دهیم به چند چیز دست یافته ایم . 1- وجدان خود را خوشحال کرده ایم .2- شادی در دل دیگری ایجاد کرده ایم . 3- نفس خود را به سوی خوبیها گرایش داده ایم .4- به آرامش روحی رسیده ایم .5- مهربانی خداوند را از آن خود کرده ایم . پس آستین بالا زده از همین الان شروع کنید . اگر همسرتان خیر است مانع او نباشید ولخرجی نکنید که او نتواند به دیگران کمک کند بدانید که دست دهنده همیشه پر است .
دست به دست همسرتان بدهید و در امور خیر قدم بردارید .
انفاق درمال زیبا ترین زمان ساختن صحنه های جذاب روزگار است. ما می توانیم غیر از انفاق درمال در رفتار خود نیز انفاق داشته باشیم یعنی اینکه رفتارهای درست و شایسته خود را بیابیم و ان رفتارها را به همسر خود هدیه کنیم همانطور که انفاق درمال موجب ازدیاد مال می شود انفاق در رفتار هم موجب ازدیاد رفتارهای صحیح می شود و یک تشویق به حساب می آید برای ادامه رفتارهای درست و ساختن رفتارهای خوب و شایسته .
خداوند عزیز در آیه 2 سوره آل عمران می فرماید :
لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شی ء فان الله به علیم:
شما هرگز به مقام خالصان خدا نخواید رسید مگر آنکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید و هر چه انفاق کنید محققاً خدا بر آن آگاه است.
قناعت و کاربرد آن در زندگی
قناعت یعنی اینکه از آنچه داریم به نحو احسن استفاده کنیم و غصه نداشته ها را نخوریم برای بدست آوردن نداشته ها تلاش کنیم اما برای بدست آوردن آنها سلامتی و آرامش خود را به خطر نیندازیم . هرگز به این فکر نکنیم کاری کنم که دیگران متعجب شده و به حال من حسرت بخورند زیرا منافع مادی بدون آرامش خیال و خوشیهای زندگی همانند برق آتش است در خرمن که از دور زیباست اما خرمن با شعله های آتش دست و پنجه نرم می کند خودمان را با طبقات بالاتر یا پایین تر از خود مقایسه نکنیم زیرا اگر با بالاتر

از خود مقایسه شویم احساس حقارت کرده و قناعت جایی در زندگی مان نخواهد داشت و اگر با پایین تر مقایسه شویم مغرور شده تواضع را از دست می دهیم . اعتدال در زندگی حرف اول را می زند و کسانی در این زمینه موفق هستند که بر روال اعتدال زندگی کنند و قانع باشند و از زیاده خواهی دوری کنند . اگر به جایی رسیدیم که همه امکانات زندگی برایمان فراهم بود و مشکل مالی نداشتیم بهتر است به جای اینکه به فکر تعویض وسایل و امکانات و تنوع بیهوده باشیم به فکر انفاق افتاده و لذت انفاق را به خوشیهای زندگی خود اضافه کنیم آنوقت آرامش واقعی به سراغ ما می آید و هر روز به انسانیت خود افتخار می کنیم . نعمت هایی که خداوند مهربان به ما می دهد همانند یک برگه امتحانی است که هر نعمت حکم یک سوال را دارد. و اگر سوال اول درست پاسخ داده شود با شوق سراغ سوال بعدی رفته و تا آخر همه سوالات را جواب داده نتیجه آن هم نمره 20 خواهد بود اگر از نعمت اول به خوبی استفاده کنیم و حق نعمت را به جا آوریم نعمت بعدی و تا آخر که به نعمت اصلی یعنی انسانیت و معنویت که همان نمره 20 است می رسیم و این نهایت آرامش خواهد بود. بدبختی ما زمانی خواهد بود که به حق خود رسیده باشیم اما هنوز هم به دنبال حق خواهی باشیم یعنی به حق خود رسیده باشیم اما هنوز هم به دنبال حق خواهی باشیم یعنی به حق خود هم قانع نباشیم و این زیاده خواهی ما را به سوی حق کشی و از دست دادن عدالت می برد . مسائل مالی را با مسائل عاطفی گره نزنید یعنی اگر از نظر مالی در مضیقه بودید محبت را از خانه قطع نکنید به فکر راه حل باشید نه بحث و جدل . به



روابط عاطفی و مهربانیهای خود ادامه دهید و این زمانی ممکن است که قناعت را پیشه خود سازید .
خداوند عظیم و عزیز در قرآن کریم می فرماید آیه 31 سوره اعراف
کلوا و اشربوا و لا شرفوا
بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید.
تلاش و کاربرد آن در زندگی
تلاش یعنی تحمل سختیها . بالا رفتن از پله ها قدری مشکل است و نیاز به انرژی و قوای بدن و سلامت جسم و روح دارد. برای رسیدن به موفقیت ها باید تلاش کرد. اگر آرزویی دردل دارید کافی است اراده کنید و تصمیم بگیرید تلاش خود را از هم اکنون آغاز کنید قدم به قدم پیش رفته با صبر و حوصله قدم بردارید حتماً موفق خواهید شده جهت رفع نیازهای عاطفی همسر خود تلاش کنید . جهت رسیدن به آرامش خیال تلاش کنید مطمئن باشید هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد بود از رکورد بپرهیزید بهتر است استعدادهای خود را کشف کرده جهت ارتقاء آنها گام بردارید . وقتی خودمان را پیدا کردیم آنوقت با اعتماد به نفس بیشتر و کسب آگاهی زندگی می کنیم به شرط اینکه در مسیر تلاشمان خسته نشویم و صبر را ملکه ذهن خود کنیم . اگر هم نیمه راه احساس کردیم موفق نیستیم ناامید نشده به تلاش خود ادامه دهیم . به همسرتان فرصت دهید برای رسیدن به خواسته هایش تلاش کند مانع پیشرفت او نشویم چرا که او هم یک انسان است و دوست دارد به توانائیهای خود ببالد و حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر همسرتان برای برآوردن احتیاجات زندگی تلاش

می کند. دست او را بگیرید و کمکش کنید .تماشای تلاش دیگران ، رکورد و تنبلی را برای شما به ارمغان می آورد هرگز نگوئید من نمی توانم یا خوش سلیقه نیستم بگوئید من باید بتوانم و تلاش کنم که در این راه توانا باشم .
خداوند مهربان در آیه 48 سوره مائده می فرماید :
فاستبقوا الخیرات « پس در نیکیها بر یکدیگر سبقت بگیرید» .
و در آیه 2 سوره مائده می فرماید:
و تعاونوا علی البر و التقوی:
به یکدیگر کمک کنید در انجام کارهای نیک و پرهیزگاری.
شکر نعمت و کاربرد آن در زندگی
یک قلم و کاغذ بردارید و شروع کنید به نوشتن نعمت هایی که هم اکنون از آن شماست و دلیل بدست آمدن نعمت ها را در مقابل هر نعمت بنویسید و میزان شکر گذاری خود از دریافت این نعمت را هم بنویسید بعد روی نوشته های خود قضاوت کنید آیا نعمت ها بیشتر است یا شکر نعمت ها اصلاً آیا تا به حال نعمت هایی را که داریم بر شمرده ایم ؟ یادآوری نعمت ها ما را به شکرگذاری وا می دارد . اگر نعمت هایتان را شکر کنید نعمت های بیشتر بدست می آورید زیرا شکر نعمت به شما امیدواری می دهد. هرگز برای نداشته ها حسرت نخورید تلاشی برای بدست آوردن نعمت ها خوب است اما حسرت بی فایده است. اگر مرتب از اوضاع .و احوال خود شکایت دارید و توقعات بی جای شما به اوج رسیده است تنها راه چاره شما شکرگذاری نعمت هایی است که دارید. یاد آوری نعمت ها توقعات شما را پائین می آورد و گله مندی تان را کم می کند.
همسر خود را یک نعمت بدانید که دست تقدیر ارزانی شما کرده است . قدر دان زحمات او باشید و از اینکه زندگی را شما را اداره می کند از او تشکر کنید. حرفهای درون خود را که ناشی از رضایت شما از همسرتان می باشد را بازگو کنید با خود نگوئید همسرم که می بیند من چقدر برایش زحمت میکشم همین کافی است احتیاج نیست با چرب زبانی او را دلگرم کنم این حرف درستی نیست همسر شما هرچه بیشتر بداند مورد رضایت شماست انرژی مثبت می گیرد و این انرژی مثبت است غوغا می کند و می توان ره یک ساله را یک شبه رفت. اگر دوست دارید همسترتان رزنگ و با عرضه باشد هرروز این جمله را به او بگوئید «راستی توهم خیلی با عرضه ای « به این طریق او خود را باور می کند و آنچه توانایی نهفته اندرون دارد آشکار می سازد آن وقت شمائید که لذت می برید. نعمت های خود را مخصوصاً نعمت سلامتی را کم نشمرید، آیا حاضرید در مقابل چشمانتان تمام اموال های دنیا را به شما بدهند در مقابل انگشتان خود چقدر؟ .. پس بدانید نعمت هایی که خداوند به شما ارزانی داشته است غیر قابل مقایسه با همه ارزش هاست پس ارزش های واقعی در دست شماست آنها را بیابید وشکرگذاری کنید .خداوند مهربان خورشید را با نور همیشگی اش برای ما فراهم آورده است که در مقابل آن هزینه ای هم پرداخت نمی شود آیا به راستی این بزرگترین نعمت نیست ؟ هرگز به خاطر نداشته ها نزد خداوند شکایت نکنید زیرا در خواست نعمت و دعا کردن اجرا دارد اما شکایت از نداشته ها درست نیست.
خداوند قادر در آیه 112 سوره توبه در این مورد می فرماید:
التائبون العابدون الحامدون السائحون الراکعون الساجدون الامرون با المعروف و الناهون عن المنکروالحافظون لحدود الله و بشر المومنین : بدانید توبه کنندگان ، خدا پرستان ، حمد و شکر نعمت گذاران ، روزه داران ، نماز با خضوع گزاران ، امر به معروف و نهی از منکر کنندگان ، نگهبانان در حدود الهی همه اهل ایمانند و مومنان را ای رسول ما هرثواب و سعادت بشارت ده .
صداقت و کاربرد آن در زندگی
می توان پله های موفقیت را در زندگی با صداقت به آسانی پیمود.
و به قله خوشبختی رسید داشتن صداقت در رفتار و گفتار کار بسیار مشکلی است که زمانی میسر می شودکه بتوانی دل همسرت را از آن خود کنی ؛ احتیاج نیست از همسر خود بخواهیم که با ما صادق باش، او اگر کمی آزادی بیان داشته باشد و خواسته هایش به آرزوهای دست نیافتنی تبدیل نشود ناخود آگاه صداقت راسر لوحه همه کارهایش قرار میدهد. ترس از بیان احساسات و خواسته ها صداقت را از بین می برد، هرگز خوشحال نباشید از اینکه آن قدر عرضه داشته اید که بر همسرتان مسلط شوید و او جرأت ندارد غیر از میل شما کاری انجام دهد یا تصمیمی بگیرد. اگر همسرتان جرأت بیان و در خواست آرزوهایش را نداشته باشد قطعاً به پنهان کاری روی می آورد وبه دلیل پنهان کارهایش آن قدر با مهارت ظاهرش را با خصوصیات شما هماهنگ می کند که هرگز نمی

توانید حدس بزنید دور از چشم شما چه تصمیماتی گرفته است . اگر همسرتان با رفتارش نشان داد که غلام حلقه به گوش شماست اصلاً خوشحال نباشید چون انسان را خداوند با نیروی اختیار و اراده آزاد آفریده است پس غلام حلقه به گوش بودن با این نیروی الهی جور نیست و او هنر پیشه ای بیش نیست که در انتظار است فیلم زندگی شما را هرچه زودتر به پایان برساند و راهی برای فرار از شما پیدا کند. اگر همسر شما صداقت نداشته باشد همیشه با ترس و دلهره واضطراب زندگی می کند او هر لحظه هراس دارد که شما به رازهای پنهانی اش پی ببرید پس روحش بیمار است وبا روح بیمار نمی تواند محبت واقعی را چاشنی زندگی شما کرده و فرزندانتان را به طور صحیح تربیت کند.
بدانید که صداقت نجابت می آورد . هرگز نگذارید همسر شما از نظر فکری و درونی احساس تنهایی کند وبه این نتیجه برسد که شما حرفش را نمی فهمیدیا او را درک نمی کنید یا هم فکر او نیستید. به عقیده او احترام بگذارید تا خلا در ذهنش ایجاد نشود زیرا اگر احساس تنهایی کند به دنبال راهی برای پر کردنش می افتد امکان دارد از انتخاب راه دچار گمراهی و انحراف شود و انحرافات عقل را ضایع کرده این دل است که در این راه تعیین مسیر می کند اگر دل همسرتان گرفتار شود صداقت هیچ جایگاهی در زندگی شما نخواهد داشت همیشه به یاد داشته باشید که همسر شما بچه نیست که او را بترسانید و رفتارهایش را سرکوب کنید بلکه باید بطور منطقی با او صحبت کنید و به خواسته هایش توجه کنید اگر هم نتوانستید خواسته هایش را برآورده کنید با زبان محبت به او بفهمانید

که برای خوشبختی اش قدم بر می دارید وبه کمک او احتیاج دارید ترس صداقت را از بین می برد ولجبازی و پنهان کاری و نار آرامی به دنبال خواهد داشت.
خداوند غفور در آیه 30 سوره انفال در این مورد می فرماید.
واذیمکر بک الذین کفروا الیثبوک اویخرجون یمکرون ویمکر والله خیر الماکرین ای رسول ما به یاد آر وقتی را که کافران با تو مکرمی کردند تا تورا از مقصد خود که در تبلیغ دین خداست باز دارد یا به قتل رسانند یا از شهر بیرون کنند تو کار خود را به خدا واگذار که اگر آنها با تو مکر کنند خدا مکر می کند و خدا بهتر از هر کس مکر تواند کرد.
تنوع و کاربرد آن در زندگی
حسن زیبایی دوستی را خداوند مهربان در وجود همه انسانها نهاده است خداوند زیباست و زیبائیها را دوست دارد و انسان هم که روح خدایی در او دمیده شده است آنچه زیبایی را که خداوند در اطراف او آفریده است را دوست دارد و از زیبائیها لذت می برد و به آنها عشق می ورزد . وقتی شب هنگام زیر آسمان پر ستاره دراز کشیده ایم و چشم خود را به آسمان دو خته ایم با تمام وجود از تماشای ستاره های زیبای آسمان لذت می بریم آسمان زیبای خداوند آن قدر تنوع دارد که هرچه نگاه کنی بازهم چیز تازه ای می بینی انگار که هیچ وقت تکراری نمی شود.تنوع به روش صحیح و کاربرد درست آن می تواند در روند زندگی تأثیر بسزایی داشته باشد. با تنوع رفتار و گفتار می شود دلربایی کرد و به اهداف خود رسید. شما هیچ گاه تکراری نمی شوید اگر خود را دریافته باشید و در رفتار خود تنوع داشته باشید و اگر خوشحال هستید خوشحالی خود را طوری ابراز کنید

که او هم از خوشحالی شما خوشحال شود پر انرژی باشید و در ابراز احساسات خود جنب و جوش داشته باشید طوریکه شادی شما همسرتان را به وجد آورد اگر هم ناراحت هستید نتوانستید در کنترل ناراحتی خود موفق شوید سعی کنید ناراحتی شما درحدی باشد که همسرتان فقط متوجه دلخوری شما شود نه بیشتر که ادامه آن دردسرآفرین خواهد بود. اگر امروز جدی و قاطع هستی روز بعد گوشه کناری از رفتارتان شوخ طبعی را نشان دهید. اگر همیشه زندگی شما تمیز و مرتب است همسرتان متوجه زحمات شما نمی شود بهتر است نیم روزی به هم ریخته باشد این به دلیل جلب توجه کردن اشکالی ندارد از این طریق همسرتان متوجه می شود خانه تمیز و مرتب به خانه به هم ریخته تفاوت دارد چرا که همیشه مرتب بودن سطح توقعات را بالا می برد. اگر می خواهید توجه همسرتانرا به صحبت های خود جلب کنید و اواخر به شما وصحبتهایتان به چیز دیگری فکر نکند در مدل صحبت کردن تنوع ایجاد کنید مثلاً اگر همیشه آرام و شمرده صحبت می کردید قدری بلندتر و تندتر صحبت کنید یا تغییر لهجه دهید. دقت داشته باشید در ایجاد تنوع احترام و جدیت را فراموش نکنید طوری رفتار نکنید که همسرتان فکر کند شما ادم بی شخصیتی هستید افراط در هر کاری مضر است افراط در ادب دوری دلها را به دنبال خواهد داشت . پس میانه رو باشید . اگر گاهی از رفتار همسرتان ناراحتید یا چیزی از او می خواهید و از بیانش ترس دارید ترس از اینکه عصبانی شود یا جواب درستی ندهد می توانید مطلب مورد نظر خود را در قالب داستانی برایش بازگو کنید یک داستان خیالی بسازید و آنچه خود می خواهید را به شخصیت های داستانتان بدهید همسرتان روی داستان شما فکر می کند موجب تغییر رفتار او می شود دیدن یک فیلم می تواند رفتار او را تغییر دهد یا می توانید زمانی که می خواهید از خانه بیرون بروید مطالب خود را روی کاغذ بنویسید و جایی که او می بینید قرار دهید او در تنهایی مطالب شما را می خواند و روی آن فکر می کند و عاقلانه تصمیم می گیرد . به این طریق شما هر روز یک شخصیت متفاوت هستید و با تنوع در رفتار و گفتار و پوشش خود هرگز جذابیت خود را از دست نخواهید داد.
خداوند در آیه 31 سوره اعراف می فرمایند.
خُذُوا زینتکم عند کل مسجد
همراه خود بردارید زینتهاتیان را هنگام رفتن به مسجد
آزمایش الهی و کاربرد آن در زندگی
مواظب باشید شیطان در کمین است او می خواهد دل شما را شکار کند تا خودش را به اثبات برساند او وقت گرفتاریها با شما همدردی می کند و چرب زبانی اش شمار را به اشتباه نیندازد . اگر به این نکته که هرچه پیش آید قضا و قدر است اعتقاد داشته باشید هر مشکلی راهگشای خوشبختی شما خواهد بود و آن را آزمایش می دانید که از سوی خداوند مهربان برای تعیین جایگاه ما پیش او فرستاده شده است.
اگر ما به فکر جواب دقیق سوالات امتحان باشیم دیگر نگران مسائل ریز و درشت زندگی نخواهیم بود بلکه نگران این هستیم که این آزمایش الهی را هم سربلند پشت سر هم بگذاریم.

وقتی مشکلی برایتان پیش می آید و حل ن برایتان خیلی سخت است و نمی توانید با روح بیمار خود کنار بیائید و او را قانع کنید که این مشکلات آزمایشات الهی است روح بیمار شما نیاز به دارو برای درمان دارد. بجای اینکه به سوی درمان های کاذب یا همان شیطان در کمین نشسته بروید بعنوان مثال بعضی از افراد به دقت گرفتاریها برای آرام کردن خود به سوی مواد مخدر روی می آورند و این بلای خانماسوز را با راه حلی برای درمان روح بیمار خود می دانند یا بعضی دیگر به دنبال تکیه گاهی برای درد دل کردن هستند که به دشمنان روی می آورند به قول معروف مار در آستین پرورش می دهند بعضی دیگر هم به خود آزاری مشغول می شوند و آن قدر خود را سرزنش می کنند و در این مورد فکر می کنند که علاوه بر روح ، جسم آنها نیز بیمار می شود. و رمقی برای ادامه زندگی نخواهد داشت اما اینها راه حل نیست بلکه بیراهه است که آتش گرفتاریهاه را چند برابر می کند و ما را به نابودی می کشاند . بهترین راهکار در این مواقع درمان روح بیمار با 3 داروست 1- صبر که همان پنی سیلین است 2- گذشت که همان ضد حساسیت است 3- نماز که استامینوفن و آرام بخش است این سه دارو هم زندگی شما را از نابودی نجات می دهد و هم خوشبختی را به شما نشان می دهد . خوشبختی واقعی وسعادت جاودانی راه سختی ندارد شما شروع کنید و لذت آن را بچشید. آن قدر لذت داردکه هم شما را ارام می کند و هم حقایق را نشانتان می دهد چه خوب است ببیند که حقیقت چقدر زیباست حقیقتی که سالهاست دنبالش هستیم و فکر می کنیم دیدنش چیز غیر ممکنی است یا برای دیدنش تلاش نمی کنیم و گذری از کنارش عبور می کنیم اما از امروز دیگر به دنبال حقیقت باشید تا سرگردان نشوید وقت خود را بیهوده از دست ندهید صبر را تمرین کنید و به گذشت عمل کنید نماز را بجا آرید آن وقت مثل شاگرد زرنگ کلاس می شوید که منتظر است معلم امتحان بگیرد و همه آنچه در ذهنش هست را روی کاغذ بریزد و نمره 20 را که مایه آرامش اوست دریافت کند و هر روز که از جانب خدا آزمایشی برایتان می آید از خوشحالی سراز پا نمی شناسید و دست به کار میشوید که از این آزمایش شیرین سربلند بیرون آیی و حقیقت را از آن خود کنی . خداوند قادر در آیه 17 سوره انفال می فرماید: ولیبلی المومنین منه بلاء حسنا ان الله سمیع علیم ، وشکست کافرا نرا برای این خواست که مومن را به پیش آمد خوشی بیازماید که خدا شنوای دعای خلق و دانا به مصالح امور عالم آرامش و کاربرد آن در زندگی همه این کلمات زیبا را همراه با کاربردشان در زندگی مطالعه کردید که کدامیک در زندگی شما جایگاهی برای خود دارد؟ و کدام جای خالیش در زندگیتان احساس می شود؟ اگر همه آنها در زندگی شما وجود دارد خوشحال باشید که آرامش را بدست آورده اید اما اگر جای خالی داشتید بدانید که لازم است برایش برنامه ریزی کرده و تحولات فکری خود را شروع کنید و وقتی همه آنها را بدست آوردی آن وقت خود را پیدا کرده ای و انسان وقتی خودش را پیدا کند آرام می گیرد و به رشد و تعالی خود می پردازد . آرامش روح ورروان لازمه زندگی موفق است حتما افرادی را دیده اید که از نظر مالی بسیار وضعیت خوبی دارند و از دید ما هیچ چیز در زندگیشان کم ندارند اما وقتی پای صحبت شان می نشینی اصلاً از زندگی خود راضی نیستند این افراد در زندگی خود به همه چیز رسیده اند جز آرامش!
آرامش رکن اصلی و اساس امنیت و خوشبختی است یا متقابلا افرادی را مشاهده کرده اید که اگر بخواهی احتیاجات زندگیشان را بر شمری کم نیستند اما از زندگی راضی هستند.و خداوند را شاکرند . اینان افرادی هستند که آرامش را بدست آورده اند آرامش را با کاربرد قناعت – صبر – گذشت – تواضع – شکر نعمت – صداقت و.. در زندگی خود گنجانده اند . بدانید اگر همسر شما در زندگی آرامش نداشته باشد پیامدهای جبران ناپذیری دارد که از این قرار است:
1- همیشه عصبی وزود رنج است 2- نمی تواند به شما ابراز محبت کند 3- کینه ها همانند درختی در وجودش رو به رشد هستند 4- به دروغگویی و پنهان کاری روی می آورد و صداقت از بین می رود 5- چشم امید به دیگران می دوزد.6- آه حسرت افسردگی را دامنگیرش می کند 7- بی هدف و بیهوده زندگی می کند 8- گذر عمر عذابش می دهد9- به دنبال تکیه گاهی می گردد10- بودن ویا نبودن شما برایش مهم نیست فکرش جای دیگری است . اما اگر همسرتان در زندگی آرامش داشته باشد نتایج مثبت آن از این قرار است :1- از زندگی راضی و خوشحال است 2-محبت را نثار شما و دیگران می کند و روابط اجتماعی بسیار خوبی خواهد داشت 3- فرزندان سالم و سرزنده ای تربیت می کند4- شادی و خنده ی به صورتش زیبایی می دهد و این حس به شما هم منتقل می شود 5- با ایمان و خدا ترس است وعلاقه خاصی به اجرای دستورات الهی دارد 6- هرگز حاضر نیست به شما خیانت2- کند 7- به شما امید می دهد و در پیشرفت شما سهیم خواهد بود 8- از پیشرفت زندگی خود لذت می برد و برایش تلاش می کند.
پس اگر کمی عاقلانه فکر کنیم نتایج افکار مثبت خود را هم نصیب خود می کنیم و هم دیگران . خوشا به حال کسانی که علم را دوست دارند آن را کسب می کنند و به آن عمل می کنند و نتیجه عملکردشان را به دیگران منتقل می کنند.

به امید رسیدن به آرامش حقیقی یعنی محبت الهی . آمین


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر